هنگام توسعه یک برنامه وب، انتخاب فناوری مناسب برای پروژه انتخابی کلیدی است. اگر تصمیم اشتباه گرفته شود، توسعه پروژه بسیار پیچیده تر از آنچه باید باشد خواهد بود.

در این مقاله، مقایسه ای رو در رو بین دو تا از معروف ترین مدعیان دنیای PHP: لاراول و وردپرس انجام می دهیم. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تفاوت‌های بین این دو فناوری را درک کنید و انتخاب بهینه را برای پروژه بعدی خود انجام دهید.

لاراول چیست؟

لاراول یک فریم ورک متن باز PHP است که در سال ۲۰۱۱ توسط تیلور اتول در درجه اول برای حل مشکلات توسعه خود و افزایش بهره وری طراحی شده است. او ابزاری را می خواست که به او اجازه دهد به جای تکرار همان وظایف اصلی در هر پروژه PHP که روی آن کار می کرد، روی ویژگی های مرتبط با تجارت تمرکز کند. با این حال، پس از دیدن اینکه این فریم ورک چقدر مورد قدردانی قرار گرفت و چقدر برای توسعه دهندگان ارزشمند شد، تصمیم گرفت زمان و تلاش بیشتری را به آن اختصاص دهد.

اگرچه چندین فریمورک متن باز دیگر PHP مانند Symfony، CodeIgniter و CakePHP وجود دارد، لاراول برای مدت طولانی بهترین و محبوب‌ترین فریمورک محسوب می‌شود، زیرا همه چیزهایی که یک توسعه‌دهنده نیاز دارد را دارد. این شامل ویژگی‌هایی از کتابخانه‌های مختلف PHP است و فرآیندهای استاندارد مانند مسیریابی، احراز هویت، جلسات، کش کردن و بسیاری موارد دیگر را ساده می‌کند.

به دلیل محبوبیت، لاراول دارای پشتیبانی قوی از جامعه و تعداد قابل توجهی از بسته ها است که به توسعه دهندگان در ساخت برنامه های پیچیده در کمترین زمان کمک می کند. علاوه بر این، از آنجایی که PHP در ۷۸/۹ درصد از تمام وب‌سایت‌ها با زبان برنامه‌نویسی شناخته شده سمت سرور استفاده می‌شود، توسعه‌دهندگان لاراول تقاضای بالایی دارند.

همچنین لازم به ذکر است که این تقاضای بازار باعث شده است که میانگین دستمزد توسعه دهندگان لاراول به 90487 دلار در سال برسد. خوشبختانه، منابع مختلف رایگان و پولی برای یادگیری لاراول در اینترنت وجود دارد که باعث می‌شود تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده لاراول بدون دردسر باشد.

معماری لاراول

معماری لاراول مبتنی بر MVC است. MVC یک الگوی طراحی است که یک برنامه را به سه جزء اصلی تقسیم می‌کند: Model، View و Controller که هر کدام جنبه توسعه خاصی از یک برنامه را مدیریت می‌کنند.

این الگوی معماری اغلب توسط توسعه دهندگان نرم افزار برای جداسازی داده های نشان داده شده به کاربر از منطق برنامه استفاده می شود. در نتیجه، نرم افزار با سرعت بیشتری توسعه می یابد و در طول زمان نگهداری آسان تر می شود.

هنگامی که یک درخواست به مسیری در برنامه لاراول برخورد می کند، منطق مسیریابی چارچوب تعیین می کند که کدام کنترل کننده باید درخواست را مدیریت کند. سپس کنترلر به مدل دستور می دهد تا با پایگاه داده ارتباط برقرار کند و داده های درخواستی را بازیابی کند. در نهایت، کنترلر تمام اطلاعات را به view تحویل می دهد تا صفحه را به کاربر نشان دهد.

اگرچه درک و نگهداری MVC ممکن است دشوار باشد، لاراول به طور کامل از این تکنیک استقبال کرده است، که به آن اجازه داده است از یک چارچوب پشتیبان به یک چارچوب تمام پشته تبدیل شود که قادر به انجام وظایف سمت مشتری و سمت سرور است.

ویژگی های کلیدی لاراول

اگرچه الگوهای طراحی و ساختار چارچوب مهم هستند، اما تنها ویژگی هایی نیستند که لاراول را از سایر فریم ورک ها با بیش از ۲۲۲ میلیون دانلود متمایز می کند.

لاراول تعداد زیادی از ویژگی های جذاب را ارائه می دهد. بیایید به برخی از اصلی ترین آنها نگاهی بیندازیم.

مسیریابی و میان افزار

چه ما در حال ساختن یک برنامه وب یا تلفن همراه هستیم، پیکربندی مسیرهای برنامه با لاراول بسیار آسان است. ما می‌توانیم به تعداد مسیرها و APIهایی که نیاز داریم با نحوی واضح ایجاد کنیم و یک رویکرد ساده و رسا برای ایجاد مسیر ارائه کنیم. در نتیجه، این نیاز به فایل های پیکربندی مسیریابی دست و پا گیر را از بین می برد.

لاراول نه تنها به ما اجازه می دهد تا مسیرها را به راحتی ایجاد کنیم، بلکه توانایی محافظت از آنها را با یک میان افزار نیز فراهم می کند، که مکانیزمی عملی برای نظارت و محدود کردن درخواست های HTTP که وارد برنامه ما می شوند ارائه می دهد.

به عنوان مثال، می‌توانیم چند مسیر را با میان‌افزار داخلی \App\Http\Middleware\Authenticate::class بپیچیم و از احراز هویت کاربر اطمینان حاصل کنیم. اگر کاربر احراز هویت نشود، میان افزار کاربر را به صفحه ورود هدایت می کند. اگر کاربر احراز هویت شود، میان افزار اجازه ادامه درخواست را می دهد.

صف ها و تسک‌ها (Jobs)

گاهی اوقات ممکن است نیاز داشته باشیم که وظایفی را در وب سایت یا برنامه خود انجام دهیم بدون اینکه کاربر را مجبور کنیم تا منتظر تکمیل آن کارها باشد. هنگامی که برنامه ما آپلود تصاویر را مقداردهی اولیه می کند، داده ها را در پایگاه داده ذخیره می کند یا ایمیل های تایید را ارسال می کند، صف های لاراول در آنجا قرار می گیرند.

صف‌ها می‌توانند برای چندین کار شغل ایجاد کنند و آن‌ها را در پس‌زمینه برنامه تکمیل کنند، و به برنامه اجازه می‌دهند تا تجربه‌ای بسیار سریع را به کاربر ارائه دهد. صف های لاراول یک API صف یکپارچه برای چندین باطن صف، از جمله Amazon SQS، Redis، و حتی پایگاه داده های رابطه ای فراهم می کند.

حفاظت CSRF

جعل درخواست های متقابل سایت (CSRF) نوعی حمله مخرب است که اجازه می دهد تا دستورات غیرمجاز از طرف یک کاربر قانونی اجرا شود. خوشبختانه، لاراول محافظت از برنامه شما را در برابر تهدیدات CSRF ساده می کند.

لاراول به طور خودکار برای هر کاربر یک توکن مخفی تولید می کند و آن را در جلسه ذخیره می کند. بنابراین، برنامه های مخرب نمی توانند به این نشانه دسترسی پیدا کنند. هر درخواستی از طرف کاربر باید حاوی نشانه ای باشد که با رمز ذخیره شده در جلسه مطابقت داشته باشد. این تضمین می کند که همه درخواست ها توسط کاربر انجام می شود و هرگونه درخواست با توکن نامعتبر را ممنوع می کند.

بسته بندی دارایی ها (Vite)

لاراول اخیراً Vite را به صورت پیش‌فرض برای همه برنامه‌های تازه نصب شده لاراول معرفی کرده است. Vite یک ابزار ساخت frontend است که هدف آن ارائه یک تجربه توسعه سریع برای برنامه های کاربردی وب مدرن است. این بدان معنی است که هر زمان تغییراتی در frontend ایجاد شود، Vite دارایی های برنامه را کامپایل می کند و بلافاصله تغییرات را در مرورگر نشان می دهد.

نشست‌های HTTP

از Session ها برای ذخیره اطلاعات کاربر در چندین درخواست استفاده می شود. لاراول از چندین باطن جلسه پشتیبانی می کند که ممکن است با استفاده از API رسا و سازگار لاراول به آنها دسترسی داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر یک برنامه وب داریم که از زبان های زیادی پشتیبانی می کند، ممکن است مکان کاربر را در جلسه ذخیره کنیم و مکان را در هر درخواست بررسی کنیم تا برنامه به زبان مناسب نمایش داده شود.

ذخیره سازی (Caching)

از حافظه پنهان برای جلوگیری از انجام مکرر عملیات بازیابی داده توسط برنامه استفاده می شود. هدف این است که داده ها را برای مدت زمان محدودی ذخیره کنید تا از مسائل مربوط به عملکرد جلوگیری شود.

خوشبختانه، ما نیازی به هدر دادن زمان برای پیکربندی کش نداریم، زیرا لاراول به طور پیش‌فرض برای استفاده از درایور کش فایل تنظیم شده است، که اشیای ذخیره‌سازی سریالی و حافظه پنهان را در سیستم فایل سرور ذخیره می‌کند. همچنین شامل پشتیبانی خارج از جعبه از پشتیبان‌های کش محبوب مانند Memcached، Redis، DynamoDB و پایگاه‌های داده رابطه‌ای است.

مهاجرت پایگاه داده (Migration)

مهاجرت بخشی ضروری از گردش کار لاراول است. آنها یک ابزار عالی هستند که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که بدون زحمت پایگاه داده ها را طراحی، بسازند و دستکاری کنند.

مهاجرت‌ها مشابه کنترل نسخه هستند، زیرا تیم‌هایی را از دامنه‌ها و پلتفرم‌های مختلف قادر می‌سازند تا ساختار پایگاه داده یکسانی را به اشتراک بگذارند.

کیت های احراز هویت و شروع

اجازه دادن به کاربران برای احراز هویت و ورود به یک وب سایت یک تصمیم پیچیده و خطرناک است. ما باید مکانیزمی برای محافظت از برنامه و داده های کاربران در برابر اعمال مخرب ایجاد کنیم.

لاراول با فراهم کردن تمام ابزارهایی که برای ساختن احراز هویت به سرعت، ایمن و بدون عرق کردن نیاز داریم، ما را از این بار رها می کند.

آیا می خواهید فوراً شروع کنید؟ جای نگرانی نیست: لاراول کیت های شروع رایگان را با احراز هویت کامل ارائه می دهد که آماده استفاده است.

Breeze و Jetstream نقطه شروعی را برای اجرای تمام ویژگی های احراز هویت لاراول، از جمله ورود، ثبت نام، تنظیم مجدد رمز عبور، تأیید ایمیل، تأیید رمز عبور و موارد دیگر فراهم می کنند.

توابع کمکی (‌‌‌Helper funcions)

لاراول بسیاری از توابع کمکی جهانی را ارائه می دهد که استفاده از ویژگی های اساسی لاراول را آسان تر می کند. برای مثال، همه توسعه دهندگان لاراول از تابع Dump and Die (dd()) برای نمایش محتویات یک متغیر به مرورگر و جلوگیری از اجرای بیشتر اسکریپت استفاده می کنند که به اشکال زدایی و ارائه نمای کاملی از مقادیر متغیر کمک می کند.

موارد استفاده لاراول

لاراول مملو از ویژگی هایی است که امکان توسعه هر پروژه ای را فراهم می کند. اما با تمام ویژگی هایی که دارد، استفاده از لاراول برای ساخت اپلیکیشن های پیچیده و بسیار قابل تنظیم منطقی تر است.

بیایید به چند مورد استفاده نگاهی بیندازیم:

برنامه هایی که قبلاً وجود نداشتند: کلمه جادویی در اینجا شخصی سازی است و این دقیقاً همان چیزی است که لاراول در مورد آن است. لاراول شما را قادر می سازد تا برنامه های وب پیچیده و بی نظیری را با ویژگی های شخصی سازی شده ایجاد کنید. حتی اگر ویژگی داخلی وجود نداشته باشد که بتواند کارهای مورد نیاز شما را انجام دهد، لاراول دارای انواع مختلفی از توابع کمکی است که به شما در ساختن آنچه نیاز دارید از ابتدا کمک می کند.

برنامه های سازمانی: برنامه سازمانی برنامه ای است که توسط یک سازمان برای کمک به حل چالش های آن استفاده می شود. آنها مبتنی بر وب هستند و یک راه حل مدیریت داده برای مشاغل ارائه می دهند. برخی از نمونه ها سیستم های صورتحساب، سیستم های مدیریت محتوا، سیستم های مدیریت پروژه، سیستم های پشتیبانی مشتری و غیره هستند.

برنامه‌های مقیاس‌پذیر: اگر کسب‌وکار به احتمال زیاد مقیاس‌پذیر باشد و ویژگی‌های جدید را به طور منظم ارائه دهد، لاراول یک انتخاب عالی است. دارای یک معماری انعطاف پذیر است که به آن اجازه می دهد تا با حجم کاری برنامه مقیاس شود. علاوه بر این، تیم هسته لاراول و بسیاری از توسعه دهندگان از سراسر جهان در این چارچوب برای رفع اشکالات و انتشار به‌روزرسانی‌های مکرر مشارکت می‌کنند و به ما نسبت به قابلیت نگهداری چارچوب اطمینان می‌دهند. بنابراین، این انتخاب چارچوب ایده آل برای برنامه های کاربردی به سرعت در حال توسعه است.

برنامه های امن: لاراول اجرای یک سیستم احراز هویت قابل اعتماد را ساده می کند. در برابر اسکریپت بین سایتی (XSS)، جعل درخواست بین سایتی (CSRF)، تزریق SQL ایمن است و از اشتراک منابع متقابل (CORS) پشتیبانی می کند. به طور خلاصه، حداقل ضعف ها و امنیت قوی وجود دارد.

ممکن است به این فکر کنید که لاراول انتخابی عالی برای هر پروژه ای است که در ذهن دارید! و دیگر نیازی نیست به فریم ورک دیگری فکر کنید!؟ می‌توانید تا زمانی که ادامه این پست را می‌خوانید این طور فکر کنید!

وردپرس چیست؟

زمانی که صنعت توسعه وب تازه شروع به رشد کرده بود، بسیار سخت و پیچیده بود و تقریباً فاقد هرگونه ابزار پشتیبانی از توسعه‌دهندگان بود.

سپس وردپرس مانند یک ناجی وارد میدان شد. در سال ۲۰۰۳، مت مولنوگ و مایک لیتل وردپرس را تأسیس کردند، یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) که به زبان PHP نوشته شده بود. وردپرس مانند سایر CMS ها ایجاد شد تا به کاربران اجازه دهد تا به راحتی وب سایت بسازند و محتوای خود را مدیریت کنند.

با این حال، وردپرس با این امکان که کاربران را قادر می‌سازد تا وب‌سایت‌های کاملی را با یک سیستم مدیریت محتوای زیبا و طراحی‌شده ایجاد کنند، بدون نیاز به شروع ساختن از ابتدا یا حتی اطلاع از نحوه کدنویسی، همه چیز را تحت فشار قرار داد.

وقتی کسی از وردپرس نام می برد، به احتمال زیاد به نمونه های وردپرس خود میزبانی شده در WordPress.org اشاره می کند، نه WordPress.com. اگر در مورد تفاوت بین این دو اطلاعی ندارید، می توانیم آن را به صورت زیر خلاصه کنیم:

WordPress.org نسخه رایگان، خود میزبان و منبع باز وردپرس است که کاربران آن را به عنوان بخشی از وب سایت خود نصب و استفاده می کنند. این انعطاف پذیری کامل را فراهم می کند و در را به روی گزینه های سفارشی سازی بی شماری باز می کند.

در مقابل، WordPress.com یک سرویس پولی برای استفاده اولیه و وب سایت های کوچک است. به اندازه سایت های وردپرس خود میزبانی نمی شود.

اگرچه این فناوری نزدیک به ۲۰ سال است که وجود دارد، اما هرگز قدیمی تلقی نشده است. وردپرس به لطف مشارکت‌کنندگان و نگهدارندگان آن که مشتاق زنده نگه داشتن این CMS درخشان، با ویژگی‌های غنی و به روز با فناوری‌های مدرن هستند که به آن اجازه می‌دهند با چارچوب‌های مدرنی مانند VueJS ادغام شود، در طول سال‌ها تکامل یافته و همگام بوده است.

برای یادگیری و استفاده از وردپرس نیازی نیست که یک توسعه دهنده باشید. این به زبان PHP نوشته شده است، اما این بدان معنا نیست که شما باید PHP را بدانید. شما می توانید از وردپرس با Elementor برای ایجاد وب سایت رویاهای خود در عرض چند ساعت یا چند دقیقه استفاده کنید.

معماری وردپرس

وردپرس را به عنوان خودرویی با موتوری عالی در نظر بگیرید: می‌توان از آن به همان شکلی که هست استفاده کرد، یا با افزودن ویژگی‌های اضافی (سنسورهای پارکینگ، GPS و غیره) آن را سفارشی کرد.

معماری وردپرس بر اساس افزونه ها است. CMS به تنهایی آماده استفاده است، اما می‌توانید افزونه‌هایی را برای معرفی ویژگی‌های اضافی و گسترش قابلیت‌ها اضافه کنید.

هنگامی که وردپرس به نسخه جدید ارتقا می یابد، فایل های اصلی بازنویسی می شوند. در نتیجه، اگر با ویرایش مستقیم هسته وردپرس، قابلیت های سفارشی را به سایت وردپرس اضافه کنید، با ارتقای وردپرس، تغییرات شما از بین خواهد رفت.

این منجر به یکی از مفاهیم کلیدی توسعه وردپرس می‌شود: هر ویژگی که می‌خواهید اضافه یا تغییر دهید باید از طریق یک تم کودک یا - معمولاً - از طریق افزونه‌ها انجام شود.

پلاگین وردپرس قطعه ای از نرم افزار است که قابلیت های بیشتری را به هر سایت وردپرسی خود میزبان اضافه می کند. همانطور که از نام آن پیداست، شما یک نرم افزار را برای نصب ویژگی های جدید یا بهبود عملکرد فعلی بدون دانش کدنویسی در سایت خود وصل می کنید. بسته به ویژگی های افزونه، ممکن است تغییرات جزئی یا عمده ای در ظاهر و عملکرد سایت شما ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که افزونه های وردپرس فقط با وب سایت های وردپرس خود میزبان سازگار هستند. WordPress.com (بر خلاف WordPress.org) اغلب انتخاب های تم را برای سفارشی سازی سایت ارائه می دهد. با این حال، اضافه کردن آزادانه افزونه ها برای تغییر وب سایت ها در WordPress.com امکان پذیر نیست.

ویژگی های کلیدی

راز موفقیت باورنکردنی وردپرس در ویژگی‌های داخلی آن نهفته است که به شما امکان می‌دهد با تلاش کم به چیزهای زیادی دست پیدا کنید. بیایید برخی از ویژگی های برتر CMS را مرور کنیم.

پلاگین ها

یکی از قدرتمندترین ویژگی های وردپرس، امکان گسترش ویژگی های CMS از طریق افزونه ها است. این بدان معنی است که اگر به عملکردهای اضافی نیاز دارید، می توانید آنها را به سادگی با نصب افزونه مناسب برای نیازهای خود داشته باشید. گالری های پیچیده، ویجت های رسانه های اجتماعی، تقویم ها، ابزارهای بهینه سازی سئو و بسیاری از افزونه های دیگر در دسترس هستند.

مدیریت کاربر

وردپرس داشتن مشارکت کنندگان در وب سایت شما را بسیار ساده می کند و به دیگران اجازه می دهد فقط بخشی از جامعه شما باشند. مدیریت کاربر در وردپرس به مدیران اجازه می دهد تا اطلاعات کاربر را در یک وب سایت وارد و صادر کنند. تنها با چند کلیک، می‌توانید کاربران، نقش‌ها و قابلیت‌های وردپرس را از طریق یک فایل CSV وارد یا صادر کنید.

مدیریت رسانه

شما یک سیستم مدیریت رسانه کاملاً کاربردی خواهید داشت که به عنوان کتابخانه رسانه وردپرس شناخته می شود، که هر چیزی را که احتمالاً برای مدیریت دارایی های وب سایت خود نیاز دارید را پوشش می دهد. می‌توانید با کشیدن و رها کردن آن رسانه اضافه کنید و همچنین می‌توانید متن جایگزین، زیرنویس‌ها، تصاویر و گالری‌ها را در مقاله خود قرار دهید.

چندین ابزار ویرایش تصویر نیز برای اصلاح تصاویر تعبیه شده است.

سازگار با مرورگرهای مدرن

وردپرس شما را از نگرانی در مورد سازگاری مرورگرهای مدرن راحت می کند، زیرا هر قطعه کد موجود در هسته CMS کاملاً با استانداردهای W3C مطابقت دارد. این تضمین می کند که وب سایت شما در مرورگرهای محبوب امروزی به خوبی اجرا می شود و در عین حال با نسل آینده سازگار است.

سیستم قالب‌ها

آیا ایده ای برای یک وب سایت دارید اما مطمئن نیستید که چگونه طراحی خود را زنده کنید؟ وردپرس شما را تحت پوشش قرار داده است.

جدای از سه تم پیش‌فرض که با نصب جدید وردپرس ارائه می‌شوند، می‌توانید دایرکتوری تم CMS را که دارای صدها موضوع برای طراحی یک وب‌سایت خیره‌کننده است، بررسی کنید.

همچنین می توانید یک تم سفارشی را در عرض چند ثانیه آپلود کنید تا ظاهر خود را ایجاد کنید.

نظرات داخلی

تعامل کاربران هرگز آسان‌تر نبوده است، زیرا وردپرس دارای یک عملکرد نظرات داخلی است که به مخاطبان شما امکان می‌دهد روی پست‌های شما نظر دهند. با یک جابجایی ساده، می توانید یک انجمن از وب سایت خود ایجاد کنید و می توانید عملکرد بخش نظرات وب سایت خود را بهینه کنید و همچنین به راحتی از اسپم جلوگیری کنید.

ابزار انتشار

وردپرس مدیریت محتوای شما را آسان می کند. شما یک سیستم کامل انتشار محتوا خواهید داشت که می توانید پیش نویس ها را ایجاد کنید، بازبینی های پست را بررسی کنید و آنها را منتشر کنید. همچنین می توانید حریم خصوصی پست ها و صفحات خود را با عمومی یا خصوصی کردن آنها با گزینه ای برای محافظت از آنها با رمز عبور تنظیم کنید.

موارد استفاده وردپرس

به دلیل بهبودهای مداوم در عملکردها، وردپرس بسیار بیشتر از یک پلت فرم وبلاگ نویسی شده است. اکنون این یک فناوری قدرتمند و توانمند است که توسط جامعه جهانی از مشارکت کنندگان اختصاصی تقویت شده است که به هر کسی اجازه می دهد بدون محدودیت ایجاد کند و به اشتراک بگذارد.

بیایید چند نوع سایت را که می توانید با وردپرس بسازید، کشف کنیم:

وب‌سایت‌های اجتماعی: یک وب‌سایت اجتماعی مکانی است که افراد برای گفتگو، تبادل اطلاعات، ارتباط و ایجاد روابط جمع می‌شوند. وردپرس ساخت چنین وب سایت هایی را آسان می کند. همچنین ممکن است از ویژگی چند سایتی وردپرس بهره مند شوید که به شما امکان می دهد چندین سایت را در یک نمونه وردپرس متصل کنید.

وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک: اگر ایده‌ای برای یک پلتفرم تجارت الکترونیک دارید و می‌خواهید از هم اکنون شروع کنید و به سرعت گسترش دهید، وردپرس می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. با پلاگین مناسب، می‌توانید در عرض چند دقیقه به صورت زنده پخش کنید. WooCommerce یکی از محبوب ترین افزونه های تجارت الکترونیک است. بسیار قابل تنظیم است، پشتیبانی گسترده ای از جامعه دارد و به شما امکان می دهد اشتراک ها را به مشتریان خود بفروشید.

وب سایت های عضویت: علاوه بر فروش محصولات فیزیکی یا دیجیتالی، می توانید عضویت را نیز بفروشید. اگر معلم یا نویسنده ای هستید که می خواهید هزینه کار سخت خود را دریافت کنید، ممکن است مفید باشد. وردپرس به شما اجازه می دهد تا عضویت هایی را بفروشید که به کاربران امکان دسترسی به محتوای برتر در وب سایت شما را می دهد.

وب سایت های تجاری: یک وب سایت تجاری جایی است که شما می خواهید حرفه ای و سازماندهی شده به نظر برسید تا نام تجاری خود را به عنوان رقیب قوی در بازار معرفی کنید. اگر قالب مناسب را انتخاب کنید می توان این کار را به راحتی انجام داد - وردپرس بقیه موارد را بر عهده خواهد داشت. افزونه های زیادی نیز وجود دارد که به شما کمک می کند کار خود را به نمایش بگذارید.

شاید متوجه شده باشید که امکانات ایجاد وب سایت با استفاده از وردپرس تقریباً نامحدود است. تا زمانی که می دانید چه می خواهید، تقریباً مطمئناً امکان ساخت آن با استفاده از CMS محبوب وجود دارد.

اما این مورد در مورد لاراول نیز صدق می کند – پس چگونه باید تصمیم بگیریم که از کدام فناوری استفاده کنیم؟

شباهت ها و تفاوت های لاراول و وردپرس

ابتدا بیایید به شباهت های لاراول و وردپرس نگاهی بیندازیم:

رایگان و متن باز

امکان ساخت انواع مختلف وب سایت را ارائه می دهد

دارای یک جامعه بزرگ و پشتیبانی بی پایان است

انباشته با ویژگی های داخلی

سریع و انعطاف پذیر

روی یک ساختار شی گرا اجرا کنید

قابل اعتماد و توسط مشارکت کنندگان از سراسر جهان نگهداری می شود

حال بیایید تفاوت بین آنها را با توجه به آنچه تاکنون ذکر شد بررسی کنیم:

لاراول چارچوبی برای ایجاد برنامه های وب سفارشی از ابتدا است، در حالی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که نقطه شروع پیشرفته ای برای ایجاد وب سایت ها فراهم می کند.

برای استفاده از لاراول، باید یک توسعه دهنده PHP باشید، اما وردپرس ممکن است بدون هیچ تجربه کدنویسی مورد استفاده قرار گیرد.

لاراول از معماری MVC استفاده می کند، در حالی که وردپرس از معماری افزونه استفاده می کند.

در لاراول، می‌توانید با استفاده از بسته‌ها، قابلیت‌ها را گسترش داده و اضافه کنید، در حالی که در وردپرس از افزونه‌ها استفاده می‌کنید.

لاراول در مقابل وردپرس: مقایسه همراه با جزئیات

درک می کنیم که انتخاب بین لاراول و وردپرس کار آسانی نیست زیرا هر دو برای اکثر موارد استفاده ایده آل به نظر می رسند. برای حل این مشکل، ما هر دو فناوری را در یک مقایسه رو به رو در مقابل یکدیگر قرار خواهیم داد.

محبوبیت

مقایسه محبوبیت منصفانه نیست زیرا وقتی صحبت از آن می شود، لاراول و وردپرس یکسان نیستند. لاراول یک چارچوب PHP است، در حالی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. تفاوت بین این دو قابل توجه است.

لاراول به شما این امکان را می دهد که هر آنچه وردپرس می تواند بسازید و به انجام برسانید. با این حال، وردپرس نمی تواند هر کاری را که لاراول می تواند انجام دهد.

با توجه به اینکه لاراول بی حد و حصر است، این امر منطقی است - این چارچوبی برای سفارشی کردن برنامه های کاربردی وب است تا نیازهای شما را برآورده کند، مهم نیست چقدر پیچیده باشند. اما وردپرس برای ساده سازی مدیریت محتوا ایجاد شده است.

همانطور که گفته شد، در اینجا یک اسکرین شات از Google Trends است که تفاوت بین این دو فناوری را در پنج سال گذشته نشان می دهد.

واضح است که لاراول در وردپرس در حال افزایش است. با این حال، این دلیلی بر برتری لاراول نیست. مردم در واقع تمایل دارند موضوعات پرطرفدار را دنبال کنند، حتی اگر همیشه برای آنها مناسب نباشد.

از آنجایی که لاراول موضوع ترند فعلی PHP است، توسعه دهندگان لاراول به طور فزاینده ای گران می شوند و کسب و کارهای کوچک عاقلانه هستند که وردپرس را در صورت نیازهایشان انتخاب کنند.

مقرون به صرفه بودن

لاراول به یک توسعه دهنده PHP با تجربه برای ساخت یک بک اند قابل اعتماد برای برنامه و همچنین یک توسعه دهنده frontend برای جذاب و کاربرپسند کردن برنامه نیاز دارد. استخدام این توسعه دهندگان پرهزینه خواهد بود زیرا آنها باید همه ویژگی های لازم را از ابتدا بسازند، و حتی اگر تصمیم گرفته شود از بسته ها برای آسان تر کردن کارها استفاده شود، باز هم یک توسعه دهنده باید برنامه را به صورت برنامه ای با بسته ادغام کند.

وردپرس واقعاً رایگان نیست، زیرا در برخی مواقع باید برای افزونه ها یا تم ها هزینه کنید، اما مطمئناً در هزینه و زمان صرفه جویی می کند زیرا لزوماً به خدمات یک توسعه دهنده نیاز نخواهید داشت. حتی اگر تصمیم دارید یک توسعه دهنده را برای اعمال سفارشی سازی در وب سایت خود استخدام کنید، توسعه دهندگان وردپرس اغلب ارزان تر از توسعه دهندگان لاراول هستند. این به دلیل فناوری استفاده شده است، زیرا ممکن است همه چیز در لاراول برای برنامه های وب به شدت سفارشی شده دشوار شود.

منحنی یادگیری و سهولت استفاده

لاراول به دلیل سینتکس مناسب برای توسعه‌دهندگان شناخته شده است. از این گذشته، لاراول برای تسهیل توسعه PHP طراحی شده است.

اگرچه یادگیری لاراول ممکن است برای یک توسعه دهنده باتجربه PHP ساده باشد، اما برای یک مبتدی می تواند پیچیده باشد. البته، با منابع و مستندات مناسب، کارها می تواند بسیار آسان تر شود. اما وقتی می گوییم لاراول برای توسعه دهندگان ایجاد شده است، منظور توسعه دهندگان کسانی است که تجربه کدنویسی قبلی دارند.

از سوی دیگر، وردپرس برای افراد غیر توسعه‌دهنده قابل درک و یادگیری است. این یکی از مزایای کلیدی وردپرس در نظر گرفته می شود: به اندازه کافی ساده است که یک تازه وارد وردپرس می تواند اصول اولیه را در حدود 10 دقیقه درک کند.

کارایی

پایه کد اصلی لاراول بسیار خوب نوشته شده است و توسط برخی از بهترین توسعه دهندگان PHP در جهان بسیار بهینه شده است. این چارچوب برای رسیدگی به کارهای پیچیده با ارائه انبوهی از قابلیت‌های داخلی ایجاد شده است که می‌توانند با بسته‌های مختلف موجود تکمیل شوند. با این حال، هر توسعه‌دهنده لاراول باید از چندین تکنیک بهینه‌سازی عملکرد لاراول که می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل عملکردی استفاده کند، آگاه باشد.

سایت های وردپرسی گاهی اوقات با بارگذاری کند سایت و عملکرد ضعیف افزونه های خاص گرفتار می شوند. با سایت‌های ساده خوب کار می‌کند، اما وقتی سایت شما رشد می‌کند و نیاز به افزونه‌ها و منابع اضافی دارد، پیدا کردن راه‌حل ممکن است چالش برانگیز باشد.

با این حال، شما می توانید سرعت سایت های وردپرس را با پیروی از بهترین روش ها افزایش دهید.

مقیاس پذیری

برنامه های لاراول به طور طبیعی مقیاس پذیر هستند زیرا از ابتدا با استفاده از معماری MVC ساخته شده اند. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، MVC منطق برنامه را از داده های نمایش داده شده به کاربر جدا می کند و کار بر روی هر جزء را به صورت جداگانه بسیار ساده می کند. این به مالک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا ویژگی‌ها را اضافه یا حذف کند و با گسترش کسب‌وکار پروژه را تطبیق دهد بدون اینکه نگران تأثیر منفی بر تجربه کاربر یا سرعت و عملکرد برنامه وب باشد.

گزینه های سفارشی سازی وردپرس محدود است و هر چه افزونه های بیشتری اضافه کنید، سرعت وب سایت کندتر می شود. در نتیجه، مقیاس‌پذیری وب‌سایت شما بدون تأثیر بر سرعت آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

زمان توسعه

پروژه‌های لاراول از ابتدا توسعه می‌یابند، بنابراین تکمیل یک پروژه با یک CMS مؤثر و ویژگی‌های شخصی‌شده زمان زیادی می‌برد. با این حال، با انواع ابزارهای موجود برای لاراول و جامعه بزرگی که از آن پشتیبانی می کنند، توسعه دهندگان با استعداد ممکن است زمان کلی کدنویسی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

وردپرس بدون شک در این زمینه برنده است زیرا شامل تم های از پیش ساخته شده ای است که سایت شما را در کمترین زمان راه اندازی می کند. شخصی سازی ممکن است گاهی وقت گیر باشد، اما نه زمانی که از تیم آپکدرز بخواهید برای ساخت وب سایت خود استفاده می کنید. تیم طراحی سایت آپکدرز مجموعه‌ای برای کمک به شما در طراحی، توسعه و استقرار پروژه وردپرس خود ارائه می دهد.

امنیت

برنامه های لاراول به دلیل ویژگی های امنیتی قوی این فریم ورک کاملاً ایمن هستند. این باعث می شود آن را به یک انتخاب عالی برای برخورد با داده های حساس تبدیل کند. این چارچوب شامل ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی مانند مکانیسم‌های احراز هویت، رمزگذاری رمز عبور، محافظت از مسیر و امنیت در برابر تهدیدات رایج مانند تزریق CSRF و SQL است.

وردپرس در گذشته نگرانی های امنیتی زیادی داشته است، اما به مرور زمان کشف و مدیریت شده است. با این حال، امنیت در سال های اخیر بسیار بهبود یافته است.

با این حال، لاراول بدون نیاز به بسته‌های اضافی قابل اعتمادتر و امن‌تر است.

سئو

لاراول هیچ ویژگی سئوی ندارد. اگر می خواهید عملکرد سئو را بهبود بخشید، باید از بسته های خارجی استفاده کنید که به طور گسترده در دسترس هستند. می‌توانید سئوی اپلیکیشن وب خود را بهینه کنید زیرا می‌توانید آن را کاملاً تغییر دهید و هر ویژگی را که می‌خواهید تنظیم کنید، اما کمی تلاش و زمان می‌برد.

وب سایت های وردپرسی معمولاً در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند. این با در نظر گرفتن سئو طراحی شده است و می توانید با افزودن افزونه هایی مانند Yoast آن را گسترش دهید، اما حتی اگر این کار را نکنید، وب سایت همچنان بهینه سازی سئو خواهد بود. به طور پیش فرض با مجموعه خوبی از ابزارهای سئو همراه است. می‌توانید ساختار URL را تنظیم کنید، طبقه‌بندی‌ها را ایجاد و مدیریت کنید، و اغلب تم‌ها به طور طبیعی پاسخگو هستند.

سرعت

Laravel's Eloquent Object-Relational Mapper (ORM) یکی از ویژگی های کلیدی است که لاراول را از سایر چارچوب های PHP متمایز می کند. Eloquent ORM برای پرس و جو از پایگاه داده استفاده می شود و بسیار سریع است. همچنین ممکن است آن را نادیده بگیرید و از سازنده کوئری لاراول استفاده کنید، که حتی سریعتر از مدل های Eloquent است.

سرعت وردپرس را می توان با تعداد افزونه هایی که در وب سایت خود استفاده می کنید کاهش داد. صاحبان سایت باید هنگام نصب افزونه ها با دقت قدم بردارند و قبل از کشیدن کد ارائه شده، کیفیت آن را دوباره بررسی کنند.

آیا لاراول و وردپرس را می توان با هم استفاده کرد؟

لاراول امروزه محبوب ترین فریم ورک PHP منبع باز است و هم قسمت جلو و هم باطن برنامه را مدیریت می کند. با این حال، backend همیشه پیچیده ترین بخش است. بنابراین، بسیاری از توسعه‌دهندگان از لاراول در ترکیب با وردپرس استفاده می‌کنند، به‌طوری‌که لاراول فرانت‌اند را مدیریت می‌کند و وردپرس پشتیبان را مدیریت می‌کند.

یکی دیگر از مزایای وردپرس این است که بسیار محبوب است و استفاده از آن برای همه آسان است. این در هنگام توسعه یک برنامه وب مفید است زیرا نیاز به آموزش کاربران و مشارکت کنندگان را از نحوه مدیریت محتوا بی نیاز می کند.

راه های مختلفی برای استفاده از لاراول با وردپرس وجود دارد. بیایید برخی از بهترین روش ها را مرور کنیم.

Corcel

Corcel بهترین بسته منبع باز برای ادغام لاراول با وردپرس است. این امکان بازیابی محتوا را مستقیماً از پایگاه داده وردپرس شما با استفاده از مدل های Laravel Eloquent فراهم می کند. می‌توانید از وردپرس به‌عنوان پشتیبان (پانل مدیریت) یا به‌عنوان CMS، با هر چارچوب PHP دیگری که به داده‌ها در طرف دیگر (به عنوان لایه مدل) دسترسی دارد، استفاده کنید.

Corcel برای لاراول ایده آل است، اگرچه ممکن است با هر پروژه PHP که از Composer استفاده می کند استفاده شود.

WP Floquent

WP Eloquent یک بسته بسته بندی جدول پایگاه داده وردپرس است. این شامل پست ها، نظرات، پست متا، کاربر و مدل های متای کاربر است.

مدت زیادی است که بسته به روز نشده است. بنابراین، ممکن است قبل از استفاده از آن در پروژه خود به برخی به روز رسانی ها نیاز داشته باشد.

WordPress Rest API

همچنین می‌توانید از API استراحت وردپرس استفاده کنید، که به هر وبلاگ یک API JSON می‌دهد که از طریق آن می‌توانید درخواست‌های فقط خواندنی که نیازی به احراز هویت ندارند، ارسال کنید.

این رویکرد فرآیندهای خواندن و بازیابی داده ها را بسیار ساده می کند. علاوه بر این، بخش خوبی از کد را نیز ساده می کند.

لاراول در مقابل وردپرس: کدام را باید استفاده کنید؟

وقتی مجبور می شویم یک فناوری را بر دیگری انتخاب کنیم، همیشه احساس می کنیم که از برخی مزایا صرفاً برای به دست آوردن سایرین چشم پوشی می کنیم. در مورد ما، لاراول و وردپرس تقریباً قادر به دستیابی به هر چیزی هستند.

با این حال، تنها ابزار مناسب برای نیازهای شما زندگی شما را آسان تر می کند.

با این اوصاف، پیشنهاد می کنیم از لاراول زمانی که اپلیکیشنی که می سازید استفاده کنید:

یک برنامه سازمانی که توسط یک سازمان برای کمک به حل چالش ها استفاده می شود

پیچیده است و به ویژگی های سفارشی و منحصر به فرد نیاز دارد

ظرفی برای اطلاعات حساس که باید به خوبی محافظت شود

به احتمال زیاد به سرعت مقیاس می شود

به API نیاز داریم

و زمانی که در حال برنامه ریزی وب سایتی هستید از وردپرس استفاده کنید که:

وبلاگ، سایت خبری یا پلتفرمی با حجم زیادی از محتوای نوشتاری

به سرعت در توسعه نیاز دارد، به خصوص زمانی که می خواهید سریع شروع کنید

یک وب سایت ارائه حرفه ای یا شخصی

یک وب سایت دوستدار سئو

یک فروشگاه تجارت الکترونیک ساده و سرراست

به طور خلاصه، لاراول بهترین انتخاب برای داشتن یک برنامه وب سفارشی شده است. ممکن است هزینه بیشتری نسبت به وردپرس داشته باشد و به خدمات یک توسعه دهنده حرفه ای نیاز داشته باشد، اما برنامه شما را قادر می سازد تا در عین حال که ویژگی های زیادی را که دوست دارید، مقیاس بندی کند. از طرف دیگر وردپرس یک انتخاب عالی برای وب سایت های سبک وزن یا وب سایت هایی است که بعید است از نظر قابلیت های ویژگی به روز رسانی قابل توجهی دریافت کنند.

تیم حرفه‌ای آپکدرز آمادگی دارد پس از برگزاری جلسات مشاوره‌ی رایگان برای انتخاب پلتفرم مناسب پروژه خود، آن را به بهترین و مقرون به صرفه‌ترین حالت پیاده سازی و اجرا نماید.

کدام گزینه - لاراول یا وردپرس - را برای پروژه بعدی خود انتخاب کرده اید و قصد دارید چه بسازید؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.