وب سایت اولین جایی است که مخاطب شما اولین برداشت ها را از کسب و کار شما دریافت می‌کند،- و این فقط در طراحی و محتوای وب سایت خلاصه نمی‌شود. علاوه بر این ها، بهینه سازی سرعت یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده موفقیت وب سایت شما است. یک وب سایت با کند که زمان بارگذاری در آن بالا است می تواند به اعتبار شما آسیب برساند و باعث از دست رفتن ترافیک و نرخ جذب مشتری برای شما شود و در نهایت هزینه های بیشتری را به شما تحمیل کند. برعکس، یک وب سایت با کارایی بالا تأثیر مثبت و دومینو واری بر موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می کند و به نوبه خود باعث افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر می شود.

اولین قدم برای اطمینان از داشتن یک سایت با بارگذاری سریع این است که وب سایت خود را با استفاده از یک سازنده وب سایت قوی ایجاد کنید، که فناوری بهینه شده را از همان ابتدا به کار گیرد. با این حال، پس از این کار تمام نشده است، این دست شماست که مطمئن شوید محتوای سایت شما مانع عملکرد آن نمی شود. 

عوامل زیادی را می‌توان در نظر گرفت، و در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد بهینه سازی سرعت وب سایت و چگونگی بهبود سرعت صفحه سایت خود بدانید در اختیار شما قرار می دهیم.

سرعت صفحه چیست؟

سرعت صفحه به سرعت بارگذاری محتوای صفحه وب شما اشاره دارد. راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری این موضوع وجود دارد (به عنوان مثال، از اولین رنگ محتوا (first contentful paint)، تا شاخص سرعت، تا رنگ پر محتوا (large contentful paint)) - اما یکی از معنی‌دارترین راه‌ها برای تعریف سرعت صفحه، زمان تعامل (time to interactive) است. Time to interactive عبارت است از مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه تا جایی بارگذاری شود که کاربر بتواند با آن تعامل داشته باشد. این ممکن است به معنای کلیک کردن روی یک CTA، انتخاب پخشی از یک ویدیو یا هر تعداد از اقداماتی باشد که کاربر می‌تواند در یک صفحه خاص انجام دهد.

سؤال بعدی احتمالاً این است که «سرعت خوب وب سایت چیست؟» با این که پاسخ به سؤال مربوط به صنعت است، ولی توصیه اصلی این است که به طور متوسط، صفحات باید در کمتر از سه ثانیه بارگیری شوند. همچنین باید به یاد داشته باشید که زمان سرعت صفحه می تواند در صفحات مختلف یک سایت و همچنین در تلفن همراه و دسکتاپ متفاوت باشد.

از نسخه ۱۰ به بعد نرم افزارن Lighthouse، زمان متریک تعاملی به عنوان معیار بارگذاری صفحه حذف شده است. علت هم ابن بوده که LCP، Index Speed و Total Blocking Time شاخص‌های بهتری برای تجربه کاربر در نظر گرفته می‌شوند.

چرا سرعت صفحه مهم است؟

چهار دلیل اصلی وجود دارد که به سرعت صفحه در بهینه سازی سرعت وب سایت اهمیت می‌دهد:

قابلیت استفاده

ممکن است واضح به نظر برسد، اما هرچه صفحات شما سریعتر بارگذاری شوند، با وب سایت زودتر می توان تعامل داشت. منظور ما بارگیری مواردی مانند منوی وب سایت، محتوای بصری، دکمه ها و موارد دیگر است که به بازدیدکنندگان کمک می کند تا در سایت شما فعالیتی را انجام دهند. با بهینه‌سازی سرعت صفحه، امکان مشاهده و استفاده سریع‌تر این ویژگی‌ها باعث ایجاد بازدیدکنندگان راضی‌تر و بازگرداندن آن ‌ها می‌شود؛ به همین سادگی.

تجربه ی کاربر

زمانی که کاربران بتوانند سریعتر فرآیندها را طی کنند، احتمالاً با وب سایت شما ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. برای مثال، اگر در فروشگاه آنلاین شما، بارگیری هر مرحله از فرآیند پرداخت بیش از چند ثانیه طول بکشد، اگر خریدار به کلی از خرید منصرف شود این مسؤله قابل درک است. همین امر در مورد هر اقدامی که کاربر سعی می کند انجام دهد، مانند پر کردن فرم ها یا حرکت بین صفحات نیز صدق می کند. مشکلات سرعت وب‌سایت که تعامل کاربر را محدود می‌کند، بر نرخ جذب مشتری و تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت شما باز می‌گردند، تأثیر منفی می‌گذارد.

نرخ جذب مشتری

یکی از اهداف مشترک اکثر صاحبان سایت، تبدیل است. مطالعات نشان می دهد که حتی 0.1 ثانیه بهبود در سرعت وب سایت شما می تواند تأثیر مثبتی بر نرخ تبدیل، پیشرفت قیف و تعامل مشتری داشته باشد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند از ویژگی های شما به اندازه کافی سریع استفاده کنند، به سراغ بعدی خواهند رفت.

موتورهای جستجو

گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها، سرعت وب‌سایت و تجربه کاربر را در نظر می‌گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید صفحه شما در نتایج جستجوی کلمات کلیدی خاص بالاتر به نظر برسد، برای هر میلی‌ثانیه سریع‌تر که صفحات شما برای چشم قابل مشاهده هستند، شانس بیشتری خواهید داشت.

نحوه اندازه گیری سرعت صفحه

روش های مختلفی برای اندازه گیری سرعت صفحه در وب سایت وجود دارد. یکی از مطمئن ترین و محبوب ترین روش ها استفاده از Google PageSpeed Insights است که در آن می توانید به سادگی آدرس سایت خود را وارد کنید و منتظر بمانید تا گوگل گزارشی از عملکرد سایت شما ارائه دهد. این گزارش حاوی تعدادی معیار یا Core Web Vitals است که Google آنها را به‌عنوان یکی دیگر از عوامل رتبه‌بندی بالقوه برای تعیین رتبه‌بندی یک صفحه در نتایج جستجوی خود در نظر می‌گیرد. یک امتیاز خوب ( که با رنگ سبز نشان داده می شود) ممکن است برای رتبه‌بندی کلی و موردی سایت شما مفید باشد. رتبه بندی صفحات در جستجو امتیاز پایین یا هشدار دهنده ( با رنگ قرمز ) ممکن است بر رتبه بندی کلی و موردی سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

در آپریل 2023، گوگل اعلام کرد تجربه صفحه، سرعت صفحه، سازگاری با موبایل و امنیت سایت، «سیگنال‌های» رتبه‌بندی هستند که نباید با رتبه‌بندی «سیستم‌ها» اشتباه گرفته شوند. این بیانیه پس از آن منتشر شد که گوگل مستندات راهنما خود را به روز کرد و تجربه صفحه را به عنوان یک سیستم حذف کرد. در حالی که سیگنال‌های بالا هنوز مهم هستند، جان مولر خاطرنشان می‌کند که این تغییرات به این دلیل است که «ما دیده‌ایم که مردم بیش از حد روی این اعداد تمرکز می‌کنند، این استفاده خوبی از زمان و انرژی نیست.»

Google PageSpeed Insights عملکرد کلی سرعت سایت شما را با استفاده از امتیازی با سقف 100 رتبه بندی می کند. امتیاز بین 90 تا 100 بهینه در نظر گرفته می شود، در حالی که هر چیزی کمتر از نمره 59 به عنوان یک هشدار در نظر گرفته می شود و باید شما را وادار کند تا بهینه سازی سرعت وب سایت خود را در اولویت قرار دهید.

عملکرد ما در آپکدرز نشان داده که سایت های طراحی شده توسط ما، گوگل را راضی نگاه داشته است. ما عملکرد و بهینه سازی را در اولویت قرار می دهیم.

استفاده از ابزارهای مختلف تست عملکرد برای اندازه گیری سرعت صفحه همواره به نمرات متفاوتی منجر می شود. هر پلتفرم تجزیه و تحلیل و داده های خود را به روش های مختلف جمع آوری می کند و این می تواند بر امتیاز سرعت صفحه شما در هر زمان معین تأثیر بگذارد. با این حال، آنچه که بسیار مهم است، مراحلی است که می توانید برای بهبود امتیاز خود بردارید که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه بهبود سرعت صفحه (و تجربه کاربری خود)

به طور کلی، اگر چارچوب و فریمورک مناسبی برای طراحی وب سایت انتخاب شده باشد، بسیاری از مراحل لازم برای بهبود سرعت صفحه و عملکرد وب سایت به صورت پیش فرض اجرا خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر از چند گاهی بر روی اندازه گیری سرعت صفحه خود تمرکز کنید و در عین حال تأثیر طراحی و محتوای خود را بر عملکرد وب سایت خود بررسی کنید. در ادامه، یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید عملکرد وب سایت و سرعت صفحه را افزایش دهید تا مطمئن شوید که مشتریان و هم چنین موتور جستجوی Google راضی هستند. همچنین نکات مفیدی را گنجانده‌ایم که می‌توانید از آنها برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت خود استفاده کنید.

۰۱. بهینه سازی فایل ها

تصاویر بزرگ می توانند مانع بزرگی برای بهبود سرعت صفحه باشند. کیفیت تصویر مهم است - اما باید توازنی بین عملکرد و کیفیت (حجم) تصویر برقرار کرد. برای انجام این کار، چند راه وجود دارد که می توانید تصاویر را فشرده کنید.

هنگام ساخت یک وب سایت، تغییر رویکرد شما برای ذخیره تصاویر می تواند تأثیر مثبتی بر سرعت بارگذاری صفحه سایت شما داشته باشد. برخی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید در سایت خود به کار ببرید عبارتند از: ذخیره تصاویر به‌عنوان JPG به جای PNG (فایل‌های JPG کوچک‌تر هستند و در نتیجه سریع‌تر بارگذاری می‌شوند)، استفاده از فایل‌های SVG در صورت امکان (که حتی کوچک‌تر هستند و برای اشکال یا لوگوها به خوبی کار می‌کنند)، و در نهایت ، تصاویر بزرگتر را بیشتر در پایین صفحه قرار دهید تا زمانی که کاربران روی محتوای بالای صفحه شما تمرکز می کنند، زمان بارگذاری داشته باشند.

هیچ چیز به اندازه گیف های متحرک باعث ایجاد کندی در صفحه نمی شود - تصاویر گیف خیلی جذاب هستند - اما هیچ چیزی هم وجود ندارد که سرعت صفحه را بیشتر از این تصاویر کُند کند. بنابراین قبل از استفاده از آنها همه جوانب را بسنجید و در صورت لزوم آنها را در پایین صفحه خود قرار دهید. محدود کردن تعداد فریم‌هایی که انیمیشن شما دارد و کوچک نگه داشتن ابعاد آن نیز می‌تواند تاثیر ویژگی‌های طراحی بر امتیازات سرعت صفحه شما را متوقف کند.

یکی دیگر از نکات مهم برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت (اگر واقعاً باید از انیمیشن در سایت استفاده کنید) این است که به جای انیمیشن از ویدیو استفاده کنید، زیرا از اندازه فایل‌های کوچک‌تری نسبت به انیمیشن‌ها دارد. گاهی اوقات داشتن یک وب سایت ساده بهتر است و کارشناسان تاکید می کنند که وب سایت های ساده بیشتر موفق هستند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود عملکرد وب‌سایت، کاهش پیچیدگی سایت است. این سادگی از طراحی و تصاویر وب سایت شروع می شود و به تجربه کاربری و دیگر قسمت های سایت تسری می‌یابد.

۰۲. ساده سازی کد

کدهای پیچیده یا کدهایی که به درستی قالب بندی نشده اند، می توانند سرعت صفحه را کاهش دهند. استفاده از کد ساده‌شده، خزیدن سایت شما را برای Google آسان‌تر می‌کند، و همچنین بارگذاری سریع صفحات را آسان‌تر می‌کند (هر چیزی که زندگی Google را آسان‌تر کند، یک پیروزی برای وب‌سایت شماست). برنامه نویسی را انتخاب کنید که از کدهای ساده شده در تمام صفحات خود استفاده کند تا دیگر نگران بررسی یا تمیز کردن آن نباشید و مطمئن باشید صفحات شما برای عملکرد بهینه شده اند.

۰۳. استفاده از CDN

CDN (شبکه توزیع محتوا) به سرورها و مراکز داده ای اطلاق می شود که در مکان های جغرافیایی مختلف قرار گرفته اند و سپس محتوا را به وب سایت های منطقه خود تحویل می دهند. این باعث افزایش زمان تحویل محتوا و در نتیجه کاهش زمان بارگذاری می شود.

۰۴. استفاده از بارگذاری تنبل (Lazy Load)

لود تنبل به معنای تاخیر در بارگذاری محتوای وب سایت یا رسانه ای است که خارج از دید اولیه کاربر است. این به طور خودکار برای بسیاری از سازندگان وب سایت اتفاق می افتد، که اغلب بارگذاری تنبل را در تمام صفحه خود اعمال می کنند. همچنین می‌توانید نقش خود را با قرار دادن عناصر با وضوح بزرگتر یا بالاتر در پایین صفحه خود انجام دهید، و به آنها زمان بدهید تا قبل از اینکه کاربران به پایین اسکرول کنند، بارگذاری شوند. به دقت فکر کنید که چه چیزی ابتدا در هر صفحه معینی از وب سایت شما بارگیری می شود. اولویت را بالاتر از محتوای فولد قرار دهید، زیرا این همان چیزی است که کاربران در اولین بازدید از سایت شما می بینند. شما باید سعی کنید آن را ساده، اما تاثیرگذار نگه دارید و از آن به عنوان راهی برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در حین بارگذاری بقیه صفحه استفاده کنید.

۰۵. اجتناب از افزونه ها

افزودن تجزیه و تحلیل شخص ثالث، کدهای ردیابی و پلاگین ها به سایت شما می تواند واقعاً سرعت صفحه را کاهش دهد. به همین خاطر باید چارچوبی را انتخاب کنید که همه اینها را در خود داشته باشد. به این ترتیب شما از این نکته ظریف - اغلب پیچیده - بین جمع‌آوری هرچه بیشتر داده‌های رفتار کاربر اجتناب می‌کنید و در عین حال سرعت را بهینه می‌کنید.

هنوز به اطلاعات بیشتری در مورد کاربران و عملکرد سایت خود نیاز دارید؟ توصیه می‌کنیم استفاده از افزونه‌ها و کدهای رهگیری را در اولویت قرار دهید که بر تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران با سایت شما تمرکز می‌کنند، زیرا بازخورد معنی‌داری در مورد عملکرد آن به شما می‌دهند. همچنین می توان سرعت و عملکرد صفحه سایت خود را با و بدون افزونه ها و پیکسل های ردیابی اضافه شده ارزیابی کرد تا به طور کامل متوجه شوید که آیا آنها سرعت صفحه را مختل می کنند یا خیر.

۰۶. اول موبایل

اطمینان از اینکه کاربران و موتورهای جستجو دارای بهترین تجربه ممکن برای موبایل هستند برای بهینه سازی عملکرد وب سایت شما بسیار مهم است و باید بخشی جدایی ناپذیر از چک لیست راه اندازی وب سایت شما باشد. ما می دانیم که Google ابتدا برای تلفن همراه خزیده می شود و کاربران به طور فزاینده ای در دستگاه های تلفن همراه مرور می کنند. بنابراین وقتی صحبت از بهینه سازی سرعت صفحه می شود، وب سایت موبایل شما باید در اولویت باشد.

۰۷. استقرار کش

ذخیره خودکار به این معنی است که بخشی از محتوای سایت شما همانطور که در ابتدا توسط کاربر مشاهده می شود ذخیره می شود و هنگام بازدید مجدد دقیقاً به همان روش نمایش داده می شود. این یک جنبه مهم برای بهبود سرعت صفحه و تجربه کاربر است، زیرا با ارائه محتوای ذخیره شده زمان بارگذاری را برای کاربران تکراری یک سایت کاهش می دهد.

۰۸. بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا می تواند معانی زیادی داشته باشد. در اینجا ما به آن در زمینه نحوه نمایش محتوا در صفحه خود به گونه ای اشاره می کنیم که سرعت صفحه تحت تأثیر قرار نگیرد. یک مثال عالی از بهینه سازی محتوا به نام بهبود سرعت وب سایت، داشتن پخش کننده ویدیویی داخلی در سایت است. این به شما امکان می دهد بدون اتکا به منبع خارجی، مانند جاسازی یک ویدیوی در آپارات، ویدیوها را در صفحات خود نمایش دهید، که می تواند تأثیر واقعی و زیادی بر سرعت صفحه شما داشته باشد. ویژگی‌های داخلی مانند این، طراحی سایت مبتنی بر عملکرد را آسان‌تر می‌کند.

همچنین از تعداد فونت های وب سایت خود و اندازه آنها آگاه باشید. هرچه تعداد تایپ‌فیس‌های بیشتری استفاده کنید و تنوع رنگ و اندازه بیشتری داشته باشید، صفحه شما کندتر بارگذاری می‌شود. چند گزینه را انتخاب کنید که تأثیرگذار باشند و به آنها پای بند باشید. این چیزی است که باید از آن آگاه بود، چه در حال ساختن یک وب سایت از ابتدا باشید، چه به سادگی یک وب سایت فعلی را برای بهبود سرعت صفحه آن بهینه کنید.

سوالات متداول بهینه سازی سرعت وب سایت

چگونه سرعت وب سایت خود را بهینه کنم؟

تعدادی کار وجود دارد که می توانید انجام دهید، بسته به اینکه سایت شما چگونه ساخته شده است و بر روی چه چارچوبی وب سایت ساخته شده است. نکات عمومی بهینه سازی سرعت وب سایت شامل فشرده سازی تصاویر، استفاده از CDN، به حداقل رساندن کد، کاهش درخواست های HTTP، استفاده از کش مرورگر و میزبانی سریع و قابل اعتماد است.

چرا بهینه سازی سرعت وب سایت مهم است؟

بهینه سازی سرعت وب سایت برای اطمینان از بارگیری سریع وب سایت شما برای کاربران مهم است. این تجربه کاربر را بهبود می بخشد و باعث می شود آنها در سایت شما تبدیل شوند و به آن بازگردند. بهبود سرعت وب سایت همچنین عملکرد تلفن همراه سایت شما را بهبود می بخشد. در یک فضای آنلاین رقابتی، یک وب سایت سریعتر می تواند تفاوت در نحوه درک کاربران از برند و پیشنهادات شما ایجاد کند.

سرعت صفحه چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

گوگل در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که سرعت صفحه می تواند یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته شود. با این حال در سال ۲۰۲۳ این تغییر کرده است - و این فقط بخشی از سیگنال رتبه بندی گسترده تر است که به عنوان تجربه صفحه شناخته می شود. سرعت صفحه شما می تواند بر سلامت سایت شما تأثیر بگذارد و این می تواند بر تلاش های سئو شما نیز تأثیر بگذارد.