انتخاب پشته فناوری (stack) مناسب در توسعه برنامه های تحت وب در هنگام شروع یک پروژه جدید بسیار مهم است. پشته فناوری شما مستقیماً بر مقیاس پذیری (scalability)، نگهداری و عملکرد کلی سیستم شما تأثیر می گذارد. دو تا از محبوب ترین پشته های موجود LAMP و MEAN هستند. هر دو پشته های منبع باز هستند که دارای انعطاف‌پذیری و سهولت در استفاده بوده و به عنوان پایگاه های قدرتمندی برای ساخت برنامه های وب پویا عمل می کنند.

در این مقاله نقاط قوت و ضعف این پشته ها با هم مقایسه می شود تا به شما در انتخاب پشته مناسب کمک کند.

پشته مناسب برای پروژه مناسب

مهم است که توجه داشته باشید که هیچ وقت گزینه‌ی کاملاً مطلوبی و ایده‌آلی وجود ندارد و باید با توجه به نیازهای منحصر به فرد پروژه خود تصمیم بگیرید که از چه پشته یا فریم‌ورکی استفاده کنید. بخش‌های زیر پیش‌زمینه، اجزا و موارد استفاده LAMP و MEAN را بررسی می‌کنند تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک کنند.

پشته LAMP چیست؟

LAMP یک پشته قدیمی و پرکاربرد است که از سال ۱۹۹۸ وجود داشته است. به عنوان یکی از اولین پشته های فناوری موجود، LAMP به دلیل پایداری و پشتیبانی از برنامه ها و چارچوب های مختلف وب مورد توجه قرار گرفته است. اکوسیستم مبتنی بر PHP آن به ویژه برای سیستم‌های کوچک‌تر و محتوا محور مناسب است.

اجزای اصلی آن عبارتند از:

لینوکس – لینوکس سیستم عامل (OS) پشته LAMP است. با توجه به رایگان و منبع باز بودن، لینوکس یک انتخاب محبوب برای بسیاری از توسعه دهندگان است که می توانند هر نسخه ای را که نیاز دارند انتخاب کنند، و آن را برای پروژه خود بهینه سازی کنند.

آپاچیآپاچی وب سرور این پشته است. علیرغم اینکه یک سرور قدیمی است، هنوز هم بسیار قابل تنظیم است و ویژگی های مهم و قوی را ارائه می دهد.

MySQL - MySQL یک پایگاه داده رابطه ای است که برای توسعه وب بهینه شده است. MySQL که قابل اطمینان، استفاده آسان و سازگار با چندین زبان است، ابزاری آشناست که بیش از دو دهه است که وجود دارد و ادغام آن با دیگر پروژه ها را آسان می کند.

PHP – PHP یک زبان همه منظوره برای توسعه وب در front-end و back-end است. این زبان برنامه نویسی دارای طیف گسترده ای از ویژگی ها و کتابخانه های آشنا برای توسعه دهندگان است.

پشته MEAN چیست؟

MEAN یک پشته فناوری جدیدتر است. اولین بار توسط والریا کارپوف در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و از آن زمان تاکنون محبوبیت آن افزایش یافته است. این پشته می‌تواند تعداد زیادی اتصال را به طور همزمان مدیریت کند، که آن را برای برنامه‌های در مقیاس بزرگ و زمان واقعی که توسط داده هدایت می‌شوند عالی می‌کند.

اجزای اصلی آن عبارتند از:

Node.js - Node.js اساس پشته MEAN است. این یک محیط متن باز و چند پلتفرمی برای اجرای جاوا اسکریپت در هر مکانی است. معماری ناهمزمان (asynchronous architecture) آن ایجاد برنامه های بلادرنگ را آسان می کند.

MongoDB – MongoDB یک پایگاه داده است که ابزارهای قدرتمندی را برای پرس و جو و نمایه سازی داده ها برای کمک به برنامه ها در رسیدگی به درخواست های بزرگ ارائه می دهد. این پایگاه داده مبتنی بر NoSQL است و از مجموعه اسناد به جای جداول برای ذخیره داده ها استفاده می کند. MongoDB اسناد را در ساختارهای داده ای شبیه به JSON به صورت سلسله مراتبی ذخیره می کند.

Express.js — Express.js یک فریم ورک back-end سریع و انعطاف پذیر و سرور HTTP برای Node.js است. دارای ابزارهایی برای ساخت برنامه های کاربردی وب و API ها از جمله مسیریابی، میان افزار و قالب سازی (templating) است.

Angular – Angular یک فریم ورک فرانت‌اند منبع باز است که توسط گوگل توسعه یافته است. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های وب پویا و تک صفحه ای را با استفاده از HTML، CSS و TypeScript بسازند. Angular امکان توسعه سریع و آزمایش آسان را فراهم می کند و توسعه کد ماژولار را ارائه می دهد.

با بررسی مقاله ما در مورد پشته MEAN می توانید درباره MEAN اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مقایسه پشته های LAMP و MEAN

در حالی که می‌توانید از LAMP و MEAN برای اجرای برنامه‌های وب پویا استفاده کنید، اما هر کدام برای انواع مختلف نرم‌افزار مناسب‌تر هستند. بنابراین، مهم است که تفاوت بین دو پشته را درک کنید تا بهترین را برای پروژه خود انتخاب کنید.

زبان ها و اکوسیستم ها

هنگام انتخاب یک پشته فناوری، در نظر بگیرید که با کدام زبان برنامه نویسی بیشتر آشنا هستید یا یادگیری آن آسان تر است. استفاده از زبان دلخواه می تواند به بهبود انگیزه و بهره وری شما کمک کند.

LAMP مبتنی بر PHP است و یک زبان کامل و همه کاره با جامعه‌ی بزرگی از توسعه‌دهندگان است. PHP دارای یک اکوسیستم غنی با کتابخانه ها، چارچوب ها و ابزارهای متعدد است. جامعه توسعه دهندگان آن نیز منابع و پشتیبانی را برای اطمینان از منحنی یادگیری نرم برای کاربران جدید ارائه می دهند.

در مقابل، MEAN بر روی جاوا اسکریپت اجرا می شود و در تمام مرورگرهای اصلی پشتیبانی می شود. جاوا اسکریپت به عنوان یکی از فراگیرترین زبان های وب، دارای یک ساختار ساده و منابع فراوان برای کمک به سرعت بخشیدن به توسعه دهندگان جدید است. و در حالی که MEAN نسبتاً جدید است، دارای یک جامعه در حال رشد و فعال است که پشتیبانی و توسعه اکوسیستم خود را ارائه می دهد.

سیستم های پایگاه داده

MEAN و LAMP دو پایگاه داده پیش فرض کاملاً متفاوت را ارائه می دهند. LAMP در درجه اول از MySQL، یک پایگاه داده رابطه ای محبوب و قابل اعتماد استفاده می کند که داده ها را با استفاده از یک طرح از پیش تعریف شده در جداول ذخیره می کند. در مقابل، MEAN از MongoDB، یک پایگاه داده انعطاف پذیر NoSQL استفاده می کند که داده ها را در مجموعه ها ذخیره می کند.

تفاوت اصلی بین این دو، مقیاس پذیری است. MongoDB اجازه می دهد تا مقیاس افقی آسان از طریق اشتراک گذاری، که شامل توزیع داده ها در سرورهای متعدد است، اتفاق بیافتد. از سوی دیگر، MySQL امکان مقیاس بندی عمودی را فراهم می کند که با افزودن منابع بیشتری مانند CPU، حافظه یا ظرفیت دیسک به سرور قابل تحقق است. با اینکه مقیاس‌پذیری عمودی ساده‌تر از مقیاس‌پذیری افقی (توزیع روی سرورهای متعدد) است و پیچیدگی کمتری نسبت به آن دارد ولی از مقیاس‌پذیری افقی محدودتر بوده و کمتر مقرون به صرفه است.

برای مقایسه دقیق بین MySQL و MongoDB، این مقاله را بررسی کنید.

عملکرد و مقیاس پذیری

توسعه دهندگان LAMP را در طول سال ها برای ارائه عملکرد عالی در بسیاری از برنامه ها، از جمله سیستم های محبوب مانند وردپرس یا جوملا، بهینه کرده اند. با این حال، برنامه های پیچیده تر با ترافیک بالا ممکن است محدودیت های خاصی را تجربه کنند.

MySQL ممکن است در مقیاس بندی فراتر از یک نقطه خاص مشکل داشته باشد، که مقیاس پذیری کلی پشته را محدود می کند. آپاچی همچنین می تواند برای مدیریت اتصالات همزمان تعداد بالا مشکل داشته باشد که منجر به مشکلات عملکرد بیشتر می شود.

در عین حال، MEAN به دلیل عدم مسدود کردن ورودی/خروجی و پردازش ناهمزمان در Node.js، عملکرد پیشرفته‌تری را برای برنامه‌های کاربردی در هر اندازه ارائه می‌دهد. این همزمانی بالا به پشته MEAN اجازه می دهد تا چندین درخواست را به طور همزمان انجام دهد بدون اینکه بر عملکرد تأثیر بگذارد. مقیاس افقی MongoDB همچنین آن را برای مدیریت حجم زیادی از داده ها مناسب می کند.

موارد استفاده از پشته های LAMP و MEAN

در حالی که هر دو پشته مزایا و معایب خود را دارند، مهمترین عامل هنگام انتخاب بین آنها این است که برای چه از آنها استفاده می کنید. اگرچه LAMP و MEAN می توانند برنامه های مشابهی بسازند، اما هر کدام نقاط قوت منحصر به فردی دارند.

موارد استفاده پشته لامپ

پشته LAMP بهتر است برای وب سایت های کوچک و متوسط و برنامه های کاربردی وب استفاده شود، اما می تواند سایت های بزرگتر را با آمادگی بیشتر مدیریت کند.

نمونه‌های متداول شامل سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا، و دروپال یا پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک مانند مگنتو و اپن کارت است.

ترکیب لینوکس و آپاچی امنیت و ثباتی را فراهم می کند که این موارد استفاده به آن متکی هستند. همچنین می توانید از PHP برای توسعه و ادغام ویژگی های سفارشی مانند درگاه های پرداخت و افزونه ها استفاده کنید. پایگاه داده قابل اعتماد LAMP برای داده هایی که این سایت ها تولید می کنند مناسب است.

موارد استفاده MEAN Stack

پشته MEAN مخصوصاً برای برنامه های تک صفحه ای (SPA) و برنامه های کاربردی وب با ویژگی های بلادرنگ (real-tme) مناسب است. Node.js در مدیریت ارتباطات بلادرنگ با استفاده از WebSockets عالی است، در حالی که Angular می تواند زمان بارگذاری سریع و نگهداری آسان را فراهم کند.

MEAN همچنین به لطف مقیاسپذیری افقی MongoDB و مدل ورودی/خروجی غیرمسدود که توسط Node.js استفاده می‌شود، برای برنامه‌های مقیاس‌پذیر و با داده‌های فشرده عالی است. در نهایت، به عنوان پشته ای که روی جاوا اسکریپت اجرا می شود، MEAN برای توسعه جاوا اسکریپت فول استک عالی است. استفاده از یک زبان در کل برنامه، توسعه و نگهداری آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

پشته‌های فناوری و آپکدرز

صرف نظر از پشته فناوری انتخابی خود، همچنان به تیمی نیاز دارید که دارای تجربه کافی در کار با هر کدام از این پشته ها را داشته باشد. آپکدرز، می تواند هر برنامه وب را بدون در نظر گرفتن پشته آن طراحی و اجرا کند. Upcoders از زبان های برنامه نویسی اصلی مانند PHP، Java، Python و Node.js در توسعه سیستم های خود استفاده می کند و به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به درگیر شدن با جزئیات فنی پروژه یا ایده خود را پیاده سازی کنید.

آپکدرز همچنین از پلتفرم مختلفی برای ارائه برنامه های خود پشتیبانی می‌کند و تضمین می‌کند که سرویس‌های میزبانی شده شما هرگز با مشکل منابع محدود RAM یا CPU درگیر نشوند. همچنین اقدامات امنیتی را برای محافظت از برنامه شما در برابر حملات DDoS برای همه سایت های میزبانی شده روی پلت فرم‌های خود ارائه می دهد.

خلاصه

LAMP یک پشته فناوری است که به دلیل تطبیق پذیری و منابع غنی شناخته شده است. با این حال، با تغییر روند توسعه وب، LAMP در سال های اخیر با رقیب سرسختی به نام MEAN مواجه شده است. پشته های مدرن تر ساخته شده بر روی یک زبان برنامه نویسی ساده تر و کارآمدتر هستند. MEAN انعطاف پذیری جاوا اسکریپت، مقیاس پذیری MongoDB و همزمانی Node.js را ترکیب می کند تا یک پشته قوی برای برنامه های کاربردی با هر اندازه ای تشکیل دهد.

در نهایت، انتخاب بین LAMP و MEAN به نیازهای پروژه، ترجیحات زبان و نیازهای مقیاس پذیری شما بستگی دارد.