آمازون پس از ۲۵ سال فعالیت تصمیم خود را برای کنار گذاشتن پلتفرم محبوب تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت و رتبه بندی آلکسا اعلام کرد. Alexa.com، که نباید آن را با دستیار صوتی Alexa آمازون اشتباه گرفت، در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ بازنشسته شد. اگر دنبال وب سایتی مانند Alexa هستید، می توانید در این پست لیستی از بهترین جایگزین های Alexa.com را مشاهده کنید.

تاریخچه آلکسا

چند دهه پیش، شرکت الکسا اینترنت، که نام خود را کتابخانه اسکندریه گرفته بود، زندگی خود را به عنوان یک موتور توصیه محتوا آغاز کرد. این شرکت با بررسی عادات وب گردی کاربران، از طریق یک نوار ابزار، پیشنهادات و توصیه هایی را برای کاربران ارائه می کرد. این توصیه ها در سال های دهه ۱۹۹۰ میلادی بسیار هیجان انگیز و جذاب بود. الکسا ضمن ارائه این پیشنهادات، اطلاعاتی را نیز در مورد آنها جمع آوری کرد تا در اختیار کاربر قرار دهد. این اطلاعات شامل نام ثبت کنندگان وب سایت، تعداد صفحات، تعداد بک لینک ها، و دفعات بروزرسانی وب سایت ها بود. در طول سال‌های بعد، الکسا یک آرشیو از محتوا را در سراسر وب کراول کرده بود. این آرشیو به کتابخانه کنگره اهدا شد و این سرآغازی بود برای ایجاد ماشین وی‌بک.

در سال ۱۹۹۹، آمازون Alexa.com را خرید و آن را به وب سایتی برای تحلیل داده ها تبدیل کرد. آنها مستقیماً با Google، DMOZ، آرشیو اینترنت و انواع دیگر ارائه دهندگان داده و موتورهای تجزیه و تحلیل کار کردند. بر اساس همین داده های جمع آوری شده آلکسا رتبه بندی جهانی وب سایت ها را بر اساس پارامترهای متعددی مانند ترافیک ورودی به وب سایت ارائه می کرد. «رتبه بندی الکسا» خیلی دقیق نبود ولی بررسی آن مفید بود و کم کم به عنوان مرجعی برای سئو بشمار رفت.

مانند هر سرویس بزرگی که متعلق به یکی از شرکت های عظیم و مدرن امروزی است، الکسا در طول سال ها تغییرات زیادی کرد. در نهایت موتور جستجوی آنها بسته شد و آرشیو خود را کاهش دادند. در سال ۲۰۰۹ یا حدود آن، آمازون اعلام کرد که الکسا به طور کامل بر روی تجزیه و تحلیل متمرکز خواهد شد.

الکسا داده‌های بسیار خوبی را ارائه می‌کرد و API آن‌ها ابزارها و برنامه‌های مختلف را در سراسر اینترنت پشتیبانی می‌کردند. به همین دلیل وقتی آمازون در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که الکسا فعالیت های خود را تعطیل می کند بسیاری شوکه شدند.

جایگزین های آلکسا

با خاموش شدن موتور تجزیه و تحلیل الکسا، بسیاری از کسب و کارها با موقعیت دشواری روبرو شدند. اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری بودید که از الکسا برای ردیابی رتبه‌بندی سایت، معیارها و موقعیت‌های SERP خود استفاده می‌کردید، باید به دنبال جایگزینی می بودید که هر آنچه را که نیاز دارید فراهم کند. خوشبختانه، این فرآیند آنقدرها هم سخت نبود و ده‌ها پلتفرم تحلیلی با کیفیت‌های متفاوت وجود داشت که می توانستید از آن ها استفاده کنید. اما به ناچار باید تغییراتی را متحمل می شدید.

در این پست ۲۰ مورد از بهترین جایگزین هایی را که می توانید برای الکسا در تجزیه و تحلیل وب استفاده کنید، شناسایی کرده و معرفی می کنیم. در بسیاری از این جایگزین ها برای دسترسی به امکانات متفاوت باید ثبت نام کنید و هزینه پرداخت کنید. ولی در برخی موارد نیز با ثبت نام تنها می توانید از برخی امکانات محدود شده استفاده کنید.

۱. سایت Ahrefs

Ahrefs یکی از بزرگترین و بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل و سئو موجود است. آنها صدها پتابایت اطلاعات ذخیره و تحلیل شده دارند و دائماً در حال خزیدن در وب هستند تا از این داده ها استفاده کنند، آن را به روز نگه دارند و تجزیه و تحلیل های درجه یک ارائه دهند.

ممیزی سایت آنها در مورد بهینه سازی توصیه های مفیدی را به شما ارائه می دهد. شما می توانید رقبای خود را ببینید و سپس در صفحات برتر آنها در موتورهای جستجو، جستجو کنید. این ابزار مورد علاقه بسیاری از افراد برای تجزیه و تحلیل ترافیک است و ارزش خرید برای بازاریابی محتوا را دارد. تنها نقطه ضعف آن، قیمت بالای، ۹۹ دلاری آن برای یک ماه است. Ahrefs شبیه به Semrush و Moz است که در ادامه در مورد هر دو صحبت خواهم کرد.

۲. سایت Semrush

Semrush یکی دیگر از موارد مورد سئوکاران است، حداقل در بین پلتفرم های تحلیلی است. البته این ابزار به اندازه الکسا در رتبه بندی مقایسه ای مفید نیست، اما همچنان یک ابزار قدرتمند است، به خصوص اگر برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار به طور خاص، برای نظارت بر بک لینک و ردیابی رتبه بسیار خوب است. ولی متأسفانه، این ابزار هم مشابه Ahrefs، قیمت زیادی ( 120 دلار در ماه) دارد.

۳. وب سایت SimilarWeb

تقریباً در هر بحثی که در مورد الکسا مطرح می‌شود، یکی از گزینه هایی که مطرح می شود Similarweb است. این دو شرکت به قدری شبیه به هم هستند که اعلام تعطیلی الکسا باعث شد، این شرکت در یک پست وبلاگی اعلام کند چگونه در حالی که رقیب آنها بسته می شود، آنها بیش از هر زمان دیگری روی ابزارهای جمع آوری داده، تجزیه و تحلیل و رتبه بندی وب سایت سرمایه گذاری می کنند.

مهمتر از آن، آنها در حال راه اندازی یک API هستند تا سعی کنند افرادی را جذب کنند که با از دست دادن API الکسا، به چیزی برای جایگزینی آن نیاز دارند. در نهایت، سیمیلار وب ویژگی‌های جالبی دارد که الکسا نداشت، مانند ابزار تجزیه و تحلیل مخاطبان. این ابزار به شما امکان می دهد تا اطلاعات جمعیتی بازدیدهای صفحه خود (یا رقبای خود) را به دست آورید.

۴. وبسایت Moz

Moz Pro یکی دیگر از پلتفرم‌های تحلیلی است که اغلب برای مدیران وب مفید است، ولی باز هم قابل مقایسه با الکسا نیست. دامنه و مقیاس تمرکز آن متفاوت است. هدف از این وب سایت این است که شما را قادر می سازد به جای نگاه کردن به داده های مربوط به «تصویر بزرگ» اینترنت به عنوان یک کل، تصمیمات محلی سازی شده تری در سئو بگیرید.

همچنین از نظر هزینه با Ahrefs برابری می کند و ارزان ترین طرح (از ۱۰۰ دلار در ماه) را دارد. البته پایگاه داده بک لینک Moz و سرعت آن می تواند کمی پیشرفت کند، به خصوص در مقایسه با Ahrefs و Semrush.

۵. سایت Serpstat

Serpstat خود را به‌عنوان یک پلت‌فرم سئو در یک سیستم با بیش از ۳۰ ابزار متصل برای کمک به وب‌مسترها در تجزیه و تحلیل موقعیت‌های خود و تصمیم‌گیری معرفی می‌کند. این وب سایت برای رتبه بندی جستجو، تحقیق و ردیابی کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و موارد دیگر عالی هستند.

این ابزار همچنین یک ابزار رایگان دارد که می توانید قبل از خرید آن را امتحان کنید، اگرچه برای انجام این کار باید یک حساب کاربری ثبت کنید. قیمت گذاری ارزان تر از بسیاری دیگر در این لیست، با 55 دلار در ماه شروع می شود، اما دسترسی به API تنها از ۱۲۰ دلار در هر ماه است.

۶. ابزار UberSuggest

نیل پاتل ابزاری برای توصیه کلمه کلیدی ساده و بسیار قدرتمند دارد. Ubersuggest ویژگی های بسیاری از جمله ردیابی رتبه را ارائه می دهد که می توانید در محدوده محدودی به صورت رایگان آن ها را امتحان کنید. بزرگترین اشکال Ubersuggest این است که داده ها کمی تأخیر دارند و ممکن است اطلاعاتی درباره محتوای محبوب اخیر به شما نشان ندهند.

حداقل این ابزار ارزان‌تر است، با ۳۰ دلار در ماه برای شروع، اگرچه نیل همچنین یک «خرید مادام العمر» را برای این ابزار ارائه می دهد که از ۳۰۰ دلار شروع می شود.