با این که استقرار DevOps در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در حال پیاده‌سازی است ولی همچنان تعریف دقیقی از این اصطلاح ارائه نشده است. آیا DevOps یک فرهنگ است؟، یک جنبش، یا رویکرد، یا فلسفه یا ترکیبی از این موارد است؟ یا اینکه این اصطلاح بسته به افراد و مکان مورد استفاده معنای متفاوتی دارد؟

تعریف DevOps هر چه که باشد، رسیدن به موفقیت در DevOps یک اتفاق یک شبه نیست، بلکه مسیری است که باید طی شود. سازمان های امروزی بر ارتقای ارائه فناوری اطلاعات و رساندن آن به سطوح بالاتری تمرکز دارند. هنگامی که DevOps به درستی پیاده‌سازی شود، نقش حیاتی خود را در دستیابی به این هدف ایفا می کند. در حالی که مفهوم DevOps جدید نیست – در واقع، بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد – بسیاری از سازمان ها هنوز آن را پیاده سازی نکرده اند و برخی همچنان با چالش هایی در استفاده از DevOps برای دستیابی به مزایای مورد نظر خود مواجه هستند.

چرا برخی از شرکت‌ها در اجرای DevOps موفق هستند و برخی دیگر با مشکل مواجه هستند؟ پاسخ ساده است. استراتژی های مورد استفاده برای اطمینان از اجرای موفق DevOps متفاوت است.

در این مقاله، با تکیه بر تجربیات خود در پیاده‌سازی‌های DevOps، ابتدا DevOps را تعریف می‌کنیم و سپس در مرحله بعد، دلایلی را بیان می کنیم که چرا باید از DevOps در سازمان خود استفاده کنید. و در نهایت، شش استراتژی برای اجرای موفق DevOps را ارائه می‌دهیم.

DevOps چیست؟

پاتریک دبویس در سال ۲۰۰۹ کلمه DevOps را ابداع کرد. این کلمه از توسعه و عملیات گرفته شده است. این یک فرآیند، تکنیک یا استاندارد نیست. در عوض، این نمایشی از تکامل فرهنگ فناوری اطلاعات است. DevOps بر سرعت ارائه خدمات IT توسط سازمان ها با اتخاذ شیوه های چابک و انعطاف پذیر به عنوان بخشی از رویکرد سیستم‌محور تمرکز می کند. برنامه‌های DevOps به فناوری، به‌ویژه ابزارهای اتوماسیونی که می‌توانند از یک زیرساخت پویا که به طور فزاینده‌ای از نقطه نظر چرخه حیات قابل برنامه‌ریزی است، بهره‌برداری کنند، وابسته هستند.

چرا به DevOps نیاز داریم؟

پذیرش روزافزون DevOps توسط اکثر سازمان‌ها در سراسر جهان، نشان‌دهنده پتانسیل آن به عنوان یک عامل مهم برای دستیابی به مقیاس‌پذیری است. پیاده‌سازی شیوه‌های DevOps به سازمان کمک می‌کند تا نرم‌افزارهای خود را سریع‌تر، بهتر، با کیفیت‌تر و قابل‌اعتمادتر ارائه کند. DevOps موفق متکی به فرهنگ همکاری و همکاری در بین تمام عملکردهای سازمان است.


مهمترین دلایل نیاز شرکت ها به DevOps را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

به سازمان کمک می کند سریعتر به نیازهای تجاری پاسخ دهد

پروژه های داده اغلب از نگرانی های فوری تجاری الهام می گیرند. سازمان ها به دنبال پاسخ‌های سریع، بهینه‌سازی‌های فوری و اغلب موضوعات بسیار مشخص هستند: یک کمپین بازاریابی، تقسیم‌بندی دقیق، یا علت شکست پروژه.

به لطف پیاده‌سازی رویکرد DevOps در تجارت، نرم‌افزار در دسته‌های کوچک‌تر و در مهلت‌های کوتاه‌تر منتشر می‌شود. این به شما انعطاف پذیری می دهد تا به نیازهای کسب و کار در زمان بروز آنها پاسخ دهید. این امکان کاهش زمان اولیه ورود به بازار و انجام تکرارهای بیشتر برای اصلاح یک محصول را فراهم می کند.

فرهنگ داده‌محور را به شرکت شما معرفی می کند

DevOps نه تعاریفی از اقدامات خوب و نه روشی که به طور کامل تنظیم شده است. در عوض، بیشتر یک اصل کارایی است که در آن توسعه و عملیات را در پروژه ها از نزدیک مرتبط می کنید. این امر تولید پروژه را تسریع می کند. DevOps به شما امکان می دهد سیلوها را تجزیه کنید، با چابکی کار کنید، همکاری کنید، ایده ها را توسعه دهید و به چالش بکشید، و تخصص را متنوع کنید.

علاوه بر این، فرهنگ DevOps برای شرکت‌هایی که می‌خواهند بیشتر بر داده‌های خود تکیه کنند ضروری است. به عنوان مثال، در یک سازمان، DevOps برای ارائه داده های آماده تولید ضروری است. تیم‌های DevOps اغلب محیط‌هایی را برای پشتیبانی از کاوش و تجسم داده ایجاد می‌کنند.

دلایل اصلی دیگر نیاز شرکت ها به DevOps عبارتند از:

  • ارتباطات و همکاری تیم را بهبود می بخشد. وقتی از اصول DevOps برای ساخت محصول استفاده می‌کنید، تیم‌ها می‌توانند به سرعت آزمایش و نوآوری کنند. این سطح اعتماد آنها را افزایش می دهد و آنها را قادر می سازد حتی انعطاف پذیرتر شوند.
  • کارایی را افزایش می دهد. افزایش استفاده از اتوماسیون فناوری اطلاعات ضروری است و DevOps به شما امکان می دهد فرآیندها را به راحتی خودکار کنید. خودکارسازی کارهای روتین اعضای تیم را برای انجام کارهای ارزشمندتر آزاد می کند. اتوماسیون همچنین احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد.
  • چرخه‌های توسعه کوتاه‌تر و نوآوری سریع‌تری ایجاد می‌کند. با یک تیم توسعه و عملیات مشترک، برنامه ها سریعتر ساخته می شوند. آنها همچنین آماده استفاده زودتر توسط مشتری هستند.


نقشه راه پیاده سازی DevOps


نقشه راه پیاده سازی DevOps شامل شش مرحله است:

۱. ابتکارات و مزایای DevOps را نشان دهید

مدیر فناوری اطلاعات این شرکت برای معرفی ابتکار DevOps بسیار مهم است. DevOps بخشی از فعالیت های IT شرکت است و سایر عملکردهای تجاری مانند منابع انسانی و سرمایه گذاری را تسهیل می کند. در نتیجه، مدیر فناوری اطلاعات می تواند تغییراتی در فعالیت ها و عملیات توسعه ایجاد کند. در مرحله بعد، مدیر برنامه استراتژی های DevOps را متناسب با کسب و کار طراحی می کند و بر اجرای آنها نظارت می کند.

۲. استراتژی DevOps خود را توسعه دهید

مدیران برنامه باید با تعیین یک هدف مشترک، تیم ها را در یک محیط مشترک تراز کنند. انجام این کار به هر یک از اعضای تیم احساس وظیفه و مسئولیت می دهد. بهترین شیوه‌هایی که راه‌های جدیدی را برای ارائه توسعه نرم‌افزار، زیرساخت و آزمایش تسهیل می‌کنند و همکاری تیمی را بهبود می‌بخشند، عناصر حیاتی DevOps هستند.

استراتژی شما باید بر دو هدف متمرکز باشد: حمایت از انتشار مداوم فرآیندهای آماده تولید و قادر ساختن بقیه اعضای تیم برای انجام کار خود به بهترین شکل ممکن.

۳. برنامه های خود را کانتینر کنید

کانتینرسازی برنامه یک فناوری به سرعت در حال تکامل است که روشی را که توسعه دهندگان آزمایش و اجرا می کنند نمونه های برنامه در فضای ابری را تغییر می دهد. کانتینر کردن برنامه های شما باعث می شود برنامه های شما به راحتی قابل اجرا و سبک باشند.

بسته بندی ظروف قابلیت اطمینان نرم افزار را در حین انجام عملیات بهبود می بخشد. علاوه بر این، بخش های کانتینری برنامه آن را مستقل از زیرساخت کلی می کند. این قابلیت های آن را برای اجرا در هر محیطی بدون هیچ گونه وابستگی افزایش می دهد. علاوه بر این، کانتینری‌سازی به تیم‌های DevOps اجازه می‌دهد تا برنامه را به سرعت مدیریت کنند و هر گونه تغییر مورد نیاز برای یک میکروسرویس خاص را انجام دهند.

۴. یکپارچه سازی زیرساخت با ابزارهای CI/CD

کانتینرسازی نیاز به مدیریت فعال دارد. ابزارهای اتوماسیون زیرساخت مانند Kubernetes، Ansible و Chef با ابزارهای CI/CD مانند Jenkins، GoCD یا Bamboo می‌توانند نگرانی‌های مدیریت پیکربندی و استقرار مؤثر را برطرف کنند.

این ابزارها از طریق نظارت منظم و به روز رسانی مداوم نرم افزار، کانتینرهایی را تنظیم می کنند تا ریسک کنند.

۵. تست های بیشتر را خودکار کنید و QA را با Dev تراز کنید

خودکارسازی تست‌های بیشتر چرخه‌های تحویل سریع‌تر را ایجاد می‌کند، کیفیت را بهبود می‌بخشد و پوشش تست را افزایش می‌دهد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید هر نوع آزمایش را خودکار کنید. قبل از خودکار کردن هر آزمون، مقدار تکرار مورد نیاز هر آزمون را محاسبه کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که آیا واقعاً ارزش تلاش برای خودکار کردن یک آزمایش را دارد یا خیر.

از سوی دیگر، هم ترازی QA-Dev در رسیدگی به مشکلات پس از راه اندازی بسیار مهم است. این هم‌ترازی امکان تشخیص زودهنگام خطاها را فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا قبل از نسخه بعدی با مشکلات مقابله کنند.

۶. نظارت بر عملکرد برنامه

نظارت بر عملکرد برنامه به تیم DevOps در مورد مسائلی که در چرخه عمر نرم افزار رخ می دهد شفافیت می دهد. همچنین به شناسایی نقص های برنامه، اولویت بندی آنها و جداسازی علل ریشه ای آنها کمک می کند.

پیاده‌سازی دوآپس با آپکدرز

آیا قصد دارید DevOps را در سازمان خود پیاده سازی کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصصان DevOps در شرکت آپکدرز مراجعه کنید تا راهنمایی لازم را در اختیار شما گذاشته و بهترین و سریع‌ترین پلن را برای پیاده‌سازی دوآپس در سازمان شما ارائه دهند.