آیا در مورد وضعیت سئو در سال ۲۰۲۳ کنجکاو هستید؟ در این پست آمارهایی را در رابطه با وضعیت بهینه سازی برای موتورهای جستجو بررسی و تنظیم کرده‌ایم که جالب توجه هستند. آمارهایی در مورد رتبه بندی، بک لینک، کلمات کلیدی، صنعت سئو، موتورهای جستجو، سئوی محلی، سئو ویدیو، سئو موبایل و آماری در مورد جستجوی صوتی آماده شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست. 

جالب‌توجه ترین آمارهای سئو در ۲۰۲۳

قبل از این که وارد مبحث بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو شویم، بیایید نگاهی به آمار مربوط به سئو در سال ۲۰۲۳ بیاندازیم:

۶۸ درصد از تجربیات آنلاین از موتورهای جستجو شروع می شوند. (BrightEdge)

تنها ۰/۶۳ درصد از جستجوگران گوگل روی نتایج صفحه دوم کلیک می کنند! (Backlinko)

۵۳/۳ درصد از کل ترافیک یک وب سایت از جستجوی ارگانیک حاصل می شود. (BrightEdge)

۹۲/۹۶ درصد از ترافیک جهانی از جستجو در Google، Google Images و Google Maps است. (SparkToro)

SEO بیش از ۱۰۰۰٪ ترافیک بیشتری نسبت به رسانه های اجتماعی ارگانیک ایجاد می کند. (BrightEdge)

۶۰ درصد از بازاریابان می گویند که ورودی (سئو، محتوای وبلاگ و غیره) با کیفیت ترین منابع برای جذب ترافیک می باشد. (HubSpot)

ترافیک حاصل از سئو دارای close-rate یا درصد بازدید به فروش حدود ۱۴/۶٪ هستند. (HubSpot)

آمارهای مربوط به رتبه بندی

این آمار در مورد رتبه بندی گوگل ممکن است شما را شگفت زده کند.

۹۰/۶۳٪ از صفحات هیچ ترافیک جستجوی ارگانیکی از گوگل دریافت نمی کنند

صفحه با رتبه برتر تنها در ۴۹ درصد مواقع بیشترین ترافیک جستجو را دریافت می کند. (Ahrefs)

تنها ۵/۷ درصد از صفحات در یک سال پس از انتشار در ۱۰ نتیجه جستجوی برتر قرار می گیرند. (Ahrefs)

۷/۴ درصد از صفحات با رتبه برتر برچسب عنوان (Title Tag) ندارند. (Ahrefs)

گوگل ۳۳/۴ درصد مواقع تگ های عنوان (Title) را بازنویسی می کند. (Ahrefs)

گوگل در حال حاضر ۳۳ درصد بیشتر احتمال دارد که تگ های عنوان را بازنویسی کند. (Ahrefs)

وقتی گوگل تگ عنوان را نادیده می گیرد، در عوض ۵۰/۷۶ درصد از تگ H1 استفاده می کند. (Ahrefs)

احتمال بازنویسی برچسب‌های عنوانی که بیش از حد طولانی هستند، ۵۷ درصد بیشتر است. (Ahrefs)

۲۵/۰۲ درصد از صفحات با رتبه برتر متای توضیحات (Meta Description) ندارند. (Ahrefs)

۴۰/۶۱ درصد از صفحات دارای متای توضیحات طولانی هستند که کوتاه می شوند. (Ahrefs)

گوگل تنها ۳۷/۲۲ درصد مواقع متای توضیحات را در نتایج جستجو نشان می دهد. این میزان برای کلمات کلیدی مهم به ۴۰/۳۵ درصد و برای برای کلمات کلیدی بلند به ۳۴/۳۸ درصد کاهش می یابد. (Ahrefs)

صفحه متوسط رتبه برتر همچنین در ۱۰ نتیجه جستجوی برتر برای نزدیک به ۱۰۰۰ کلمه کلیدی مرتبط دیگر قرار می گیرد. (Ahrefs)

میانگین صفحه در ۱۰ صفحه برتر بالای ۲ سال عمر است. (Ahrefs)

۳۳ درصد از وب سایت ها شرایط Core Web Vitals را پاس می کنند. (Ahrefs)

آمار بک لینک

بر اساس مستندات گوگل بک لینک ها (BackLink) یکی از سه فاکتور اصلی در رتبه بندی (Rank) صفحات وب هستند. در این بخش آمار مرتبط با لینک ها را بررسی می‌کنیم.

۶۶/۳۱ درصد از صفحات بدون بک لینک هستند. (Ahrefs)

اکثر صفحاتی که رتبه بالایی دارند بک لینک های «followed» را از وب سایت های جدید در یافت می کنند. نرخ رشد تعداد این بک لینک ها +۵٪ تا ۱۴/۵٪ در ماه است. (Ahrefs)

به طور کلی، هرچه یک صفحه بک لینک بیشتری داشته باشد، ترافیک ارگانیک بیشتری از گوگل دریافت می کند. (Ahrefs)

میانگین هزینه خرید لینک ۳۶۱/۴۴ دلار است. (Ahrefs)

میانگین هزینه انتشار پست مهمان ۷۷/۸ دلار است. (Ahrefs)

۷۳/۶ درصد از دامنه ها دارای لینک های متقابل هستند، به این معنی که برخی از سایت هایی که به آنها لینک می دهند، لینک دریافت می‌کنند. (Ahrefs)

۴۳/۷ درصد از صفحات با رتبه برتر دارای برخی لینک‌های متقابل هستند. (Ahrefs)

۶۶/۵ درصد از لینک ها به سایت ها در ۹ سال گذشته قطع شده‌اند. (Ahrefs)

۱۰/۶ درصد از بک لینک ها به ۱۱۰۰۰۰ سایت برتر nofollow هستند. (Ahrefs)

۰/۴۴٪ از لینک ها از «rel=ugc» و ۰/۰۱٪ از « rel = sponsored» استفاده می کنند. (Ahrefs)

آمار کلمه کلیدی

اکثر کمپین های سئو با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع می شوند. در اینجا چند آمار در مورد نحوه جستجوی افراد در گوگل آورده شده است.

۹۴/۷۴ درصد از کلمات کلیدی ماهانه ده بار یا کمتر جستجو می‌شوند. (Ahrefs)

۰/۰۰۰۸٪ از کلمات کلیدی بیش از ۱۰۰۰۰۰ جستجوی ماهانه دریافت می کنند. (Ahrefs)

حدود ۸ درصد از درخواست های جستجو به صورت سؤال بیان می شوند. (Moz)

۱۵ درصد از کل جستجوهای گوگل قبلاً جستجو نشده است. (گوگل)

۹۱/۴۵ درصد از حجم جستجو در Google Ads Keyword Planner بیش از حد تخمین زده می شوند. (Ahrefs)

Google Ads Keyword Planner ۵۴/۲۸ درصد از مواقع حجم جستجو را بیش از حد تخمین می زند و در ۴۵/۲۲ درصد مواقع تقریباً دقیق است. (Ahrefs)

۴۶/۰۸ درصد از کلیک ها در کنسول جستجوی گوگل به عبارات های مخفی اختصاص دارد. (Ahrefs)

آمار صنعت سئو

متخصصان سئو چقدر برای خدمات خود هزینه می گیرند؟ آیا شارژ شما بالاتر از میانگین است یا کمتر؟ بیایید به آمار نگاه کنیم.

۷۸/۲ درصد از سئوکاران برای مشتریان خود هزینه نگهدارنده ماهانه دریافت می کنند. (Ahrefs)

برای نگهدارنده های ماهانه، ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ دلار در ماه محبوب ترین سطح قیمت گذاری است. (Ahrefs)

برای قیمت ساعتی، ۷۵ تا ۱۰۰ دلار در ساعت محبوب ترین سطح قیمت گذاری است. (Ahrefs)

برای قیمت گذاری هر پروژه، ۲۵۰۱ تا ۵۰۰۰ دلار محبوب ترین سطح قیمت گذاری است. (Ahrefs)

کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ سئوکار (۹/۹%) بیش از ۱۵۰ دلار در ساعت هزینه دریافت می کنند. (Ahrefs)

هزینه آژانس ها و مشاوران به طور قابل توجهی بیشتر از فریلنسرها است. (Ahrefs)

۷۳/۰۵ دلار میانگین نرخ ساعتی برای سئوکارانی است که دو سال یا کمتر در تجارت بوده اند. این مبلغ برای کسانی که ۲ تا ۴ سال در تجارت بوده اند به ۹۷/۱۱ دلار، برای ۵ تا ۱۰ سال به ۱۰۲/۰۳ دلار و برای بیش از ۱۰ سال به ۱۱۸/۳۵ دلار می رسد. (Ahrefs)

به طور متوسط، کسانی که خدمات خود را به صورت محلی ارائه می دهند ۹۳/۸۹ دلار در ساعت درآمد دارند، در حالی که آنهایی که به بازار جهانی خدمات ارائه می دهند، ۱۰۶/۶۹ دلار در ساعت درآمد دارند. (Ahrefs)

میانگین دستمزد یک متخصص سئوی مستقر در ایالات متحده ۶۰۵۴۸ دلار در سال است. (Backlinko)

آمار موتورهای جستجو

به عنوان سئوکار، مهم است بدانید که وضعیت موتورهای جستجو در حال حاضر چیست و به کدام سمت در حال حرکت هستند.

۱۲/۲۹ درصد از درخواست های جستجو، بخشی از نتیجه را نشان داده اند. (Ahrefs)

نتیجه شماره ۱ در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل دارای میانگین CTR ۲۷/۶٪ است. (Backlinko)

سه نتیجه برتر جستجوی گوگل ۵۴/۴ درصد از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهند. (Backlinko)

روزانه ۳/۵ میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. (Internet Live Stats)

۳۹ درصد از خریداران تحت تأثیر جستجوی مرتبط هستند. (Think With Google)

۶۱/۵ درصد از جستجوهای دسکتاپ و ۳۴/۴ درصد از جستجوهای تلفن همراه منجر به هیچ انتخاب و کلیکی نمی شود. (SparkToro)

گوگل حدود ۸۳ درصد از بازار جستجوی جهانی را به خود اختصاص داده است. (Statista)

آمار سئوی محلی

اگر به صورت محلی به مشتریان خود خدمات ارائه می دهید، باید روی بهبود حضور جستجوی محلی خود تمرکز کنید تا افراد بیشتری بتوانند شما را پیدا کنند. آمار زیر اهمیت سئوی محلی خوب را نشان می دهد.

۳۰٪ از تمام جستجوهای تلفن همراه مربوط به مکان است. (Think With Google)

۷۶ درصد از افرادی که در گوشی های هوشمند خود چیزی در نزدیکی خود جستجو می کنند، ظرف یک روز از یک کسب و کار بازدید می کنند. (Think With Google)

۲۸٪ از جستجوها برای چیزی نزدیک به خرید منجر می شود. (Think With Google)

Yelp در ۵ نتیجه جستجوی برتر برای ۹۲٪ از جستارهای وب گوگل که شامل شهر و دسته بندی کسب و کار است ظاهر می شود. [Yelp Inc. یک شرکت آمریکایی است که وب‌سایت Yelp.com و برنامه تلفن همراه Yelp را توسعه می‌دهد و بررسی‌های جمعی را درباره مشاغل منتشر می‌کند.] (Fresh Chalk)

۵۴ درصد از کاربران گوشی های هوشمند ساعت کاری را جستجو می کنند و ۵۳ درصد برای مسیرهای فروشگاه های محلی جستجو می کنند. (Think With Google)

حدود ۴۵ درصد از خریداران جهانی به صورت آنلاین خرید می کنند و سپس از فروشگاه خریداری می کنند. (Think With Google)

جستجوهای تلفن همراه «از کجا بخرم» + «نزدیک من» بیش از ۲۰۰ درصد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ رشد کرده است. (Think With Google)

جستجوهای تلفن همراه برای «فروشگاه در نزدیکی من باز است» (به عنوان مثال، «فروشگاه مواد غذایی در نزدیکی من باز است») از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۵۰٪ رشد داشته است. (Think With Google)

جستجوهای تلفن همراه برای «فروش» + «نزدیک من» (به عنوان مثال، «لاستیک برای فروش نزدیک من») از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۵۰٪ رشد داشته است. (Think With Google)

آمار سئو ویدیو

ما در جذب مشتری با استفاده از بازاریابی ویدیویی به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم. شما هم انجامش داده‌اید؟ اگر نه، این آمار ممکن است شما را شگفت زده کند.

تعداد نظرات، بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها و «لایک‌ها» همبستگی قوی با رتبه‌بندی بالاتر YouTube دارد. (Backlinko)

۶۸/۲ درصد از نتایج صفحه اول یوتیوب ویدیوهای HD هستند. (Backlinko)

متوسط طول یک ویدیوی صفحه اول یوتیوب ۱۴ دقیقه و ۵۰ ثانیه است. (Backlinko)

آمار سئو موبایل

گوگل به سمت نمایه سازی (ایندکس) موبایل در وهله اول رفته است و افراد بیشتری از جستجوی موبایل استفاده می کنند. بدون شک، سئوی موبایل بسیار مهم است.

۵۸/۹۹ درصد از کل ترافیک وب سایت در سراسر جهان از تلفن های همراه است. (Statista)

۷۲/۶ درصد از کاربران اینترنت تا سال ۲۰۲۵ تنها از طریق تلفن های هوشمند خود به وب دسترسی خواهند داشت. (CNBC)

جستجو در موبایل بیشتر از دسکتاپ است. (Think With Google)

۵۱ درصد از کاربران گوشی های هوشمند هنگام جستجو در گوشی های هوشمند خود، یک شرکت یا محصول جدید را کشف کرده اند. (Think With Google)

۱۸٪ از جستجوهای محلی در تلفن های هوشمند منجر به خرید در یک روز می شود در مقابل ۷٪ از جستجوهای غیر محلی. (Think With Google)

به طور متوسط، رتبه ۱ در تلفن همراه ۶/۷۴ درصد از کلیک ها را برای شما به ارمغان می آورد، در حالی که رتبه ۱ در دسکتاپ، ۸/۱۷ درصد از کلیک ها را برای شما به ارمغان می آورد. (SEOClarity)

۵۶ درصد از خریداران در فروشگاه از گوشی های هوشمند خود برای خرید یا تحقیق در مورد اقلام استفاده می کردند. (Think With Google)

آمار جستجوی صوتی

«هی، گوگل. وضعیت فعلی جستجوی صوتی چگونه است؟

۴۰/۷٪ از تمام پاسخ های جستجوی صوتی از بخش ویژه می آیند. (Backlinko)

نتیجه جستجوی صوتی معمولی تنها ۲۹ کلمه طول دارد. (Backlinko)

تقریباً ۷۵٪ از نتایج جستجوی صوتی در رده بندی سه مورد برتر برای جستجوهای مربوطه قرار می گیرند. (Backlinko)

میانگین نتیجه جستجوی صوتی دارای سطح خواندن کلاس نهم است. (Backlinko)

وب‌سایت‌هایی با «لینک‌ اتوریتی» قوی تمایل دارند در جستجوی صوتی رتبه خوبی کسب کنند. در واقع، میانگین امتیاز دامنه یک نتیجه Google Home ۷۶/۸ است. (Backlinko)

۴۸٪ از مصرف کنندگان از صدا برای «جستجوهای عمومی وب» استفاده می کنند. (Search Engine Land)

این آمارها نشان دهنده‌ی اهمیت سئو و سرمایه گذاری بر روی آن است. عدم توجه به اهمیت سئو می تواند چالش های جدی برای کسب و کارهای آنلاین داشته باشد و حتی آن ها را تا مرز تعطیلی نیز ببرد. شرکت آپکدرز با تجربه ی چندین ساله در حوزه خدمات سئو در خدمت کسب و کار ها است تا با مشاوره، ارائه بسته‌های سئو و پیاده سازی آن این مهم را برای آنها به انجام برساند.