آیا می خواهید نرخ کلیک بالاتری بدست آورید، ترافیک ارگانیک هدفمندتری را به سایت خود هدایت کنید و نرخ تبدیل را بهبود بخشید؟ پس از این اشتباهات رایج در هنگام نوشتن توضیحات متا (Description Meta) خودداری کنید.

آیا توضیحات متا هنوز هم در سال ۲۰۲۳ برای سئو مهم هستند؟

بله حتما، ولی شاید نه به آن دلایلی که شما به آن فکر می کنید. پس از آنجایی که هنوز به توضیحات متا نیاز است، روش هایی بهینه ای وجود دارد که بهتر است در هنگام نوشتن این نوع متا تگ به آن ها پایبند بود. چیزی که با اطمینان می‌توان گفت این است که در سال های اخیر دیگر توضیحات متا عامل خیلی مهمی در رتبه‌بندی محتوای شما در گوگل نیستند، اما اگر تمرکز خود را بر روی بینگ (Bing) گذاشته اید، این متا تگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

صرف نظر از این موضوع، می دانیم که سئو فقط مربوط به رتبه بندی سایت ها نیست. بهینه سازی موتور جستجو بر روی موارد زیر نیز اثرگذار است:

ایجاد اتوریتی

تعامل با مخاطب هدف از طریق محتوای غنی از کلمات کلیدی.

القاء برخی اقدامات توسط جستجوگران.

توضیحات متا هنوز هم بسیار مهم هستند چرا که بخش قابل توجهی از محتوای نمایش داده شده در نتایج موتور جستجو را آنها تشکیل می دهند و/یا از متا تگ توضیحات استفاده می‌شود.

وقتی به نتیجه جستجو نگاه می کنید ، چه می بینید؟ یک URL ، یک عنوان صفحه قابل کلیک به رنگ آبی و یک قطعه متن (گاهی اوقات توضیحات متا که ایجاد کرده اید) ارائه می دهد. توضیحات متا هنوز هم فرصتی را برای صاحبان سایت فراهم می آورد تا یک صفحه را «ارتقا» دهند.

توضیحات متا ممکن است شامل «call-to-action» برای «کلیک کنید تا بیشتر بدانید/خواندن/کشف کنید!» و یا «برای خرید کلیک کنید!» باشد. اگر وب‌سایت یک کسب‌وکار محلی را مدیریت می‌کنید، ممکن است بخواهید به کاربران خود پیشنهاد دهید «امروز با شماره xxx-xxx-xxxx تماس بگیرید…» این می تواند یک استراتژی بسیار موثر باشد زیرا تعداد جستجوهای موبایلی روز به روز در حال افزایش است.

اگر شخصی که در تلفن جستجو می‌کند، فهرستی از نتایج جستجو را ببیند و تنها مال شماست که شامل شماره‌ای است که می‌تواند به سرعت بدون نیاز به جستجوی بیشتر تماس بگیرد، طبیعتاً شانس خود را برای دریافت تماس افزایش داده‌اید. بر اساس یک مطالعه اخیر، گوگل در ۷۰٪ موارد در نتایج نمایش داده شده در دستگاه های تلفن همراه و با درصد کمتری در رایانه های رومیزی، بازنویسی و جایگزینی توضیحات متا را انتخاب می کند.

با این حال، محتواهای تولید شده توسط صاحبان سایت، به گفته‌ی خود گوگل، راهی عالی برای ارائه خلاصه‌ای از محتوای یک صفحه وب است. بر اساس این محتواها گوگل می تواند تصمیم بگیرد و تصمیم خواهد گرفت که با این اطلاعات چه کاری انجام دهد. در ۳۰٪ مواقع، آنها از آنچه شما ساخته اید استفاده می کنند، بنابراین ایجاد بهترین توضیحات متا که می توانید بنویسید، منطقی به نظر می‌رسد.

اشتباه ۱: توضیحات متا خیلی طولانی هستند

فضای محدودی برای نمایش نتیجه جستجو وجود دارد، به ویژه در تلفن همراه. قانون کلی برای حداکثر طول توضیحات متا ۱۶۰ کاراکتر برای دسکتاپ و ۱۲۰ کاراکتر برای موبایل است.

جالب است بدانید که گوگل تمایل دارد در هنگام باز تولید متا تگ توضیحات، مقداری آزادی عمل به خود بدهد. بنابراین، حتی اگر ایده‌آل‌ترین خلاصه صفحه‌ای را داشته باشید که تا به حال نوشته شده است، گوگل آن را کوتاه می‌کند و به احتمال زیاد، اگر فراتر از این محدودیت‌ها باشد، آن را به طور کامل بازنویسی می‌کند. لذا متای توضیحات باید مختصر، واضح و در عین حال جذاب باشند. البته نوشتن چنین متا تگی برای توضیحات ساده به نظر می آید ولی خیلی کار ساده‌ای نیست.

اشتباه ۲: توضیحات متا خیلی کوتاه هستند

در حالی که به خاطر فضای اختصاص داده شده محدود، باید اصل مختصر نویسی را رعایت کرد ولی باید از فضای اختصاص داده شده برای خلاصه کردن و تبلیغ محتوای خود نهایت استفاده را ببرید. این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو متا توضیحات کوتاه را فاقد محتوا و در نتیجه کیفیت ببینند.

این امر می تواند به طور بالقوه به توانایی شما برای داشتن رتبه صفحه آسیب برساند و قطعاً توضیح را با محتوای انتخابی Google جایگزین می کند. با وجود تنها ۱۶۰ کاراکتر یا کمتر برای بازی و دعوت به عمل برای ترکیب، واقعاً نباید دلیلی برای این اتفاق وجود داشته باشد.

اشتباه ۳: توضیحات متا با محتوای صفحه همخوانی ندارد

توضیحات متا برای خلاصه کردن صفحه ای است که با آن مرتبط است. با این حال، موارد زیادی وجود دارد، چه به دلیل تنبلی و چه به دلیل عدم توجه به جزئیات، که در آنها به درستی آنچه را در صفحه است منعکس نمی کنند. در این صورت، نه تنها توضیحات متا شما توسط موتور جستجو استفاده نمی شود، بلکه ممکن است به شانس شما برای ایندکس و رتبه بندی مناسب محتوای شما آسیب برساند.

اشتباه ۴: عدم وجود کلمات کلیدی مرتبط

به متای توضیحات به عنوان مکانی برای توضیح بیشتر عنوان صفحه وب خود فکر کنید. اگر می توانستید عنوان بلندتری بنویسید، از کدام کلمات کلیدی استفاده می کردید؟

مطمئن شوید که به اندازه کافی از کلمات کلیدی مرتبط و مربوط به کسب و کار شما می شود تا به موتور جستجو و مخاطبان اهداف شما را نشان دهد که توضیحات واقعاً مطابق با صفحه توصیف شده است. گوگل گاهی اوقات کلیدواژه هایی که به نظر می رسد بسیار مرتبط‌اند را برجسته می‌کند، که واقعاً شانس شما را برای جلب توجه و درگیر شدن شما در SERP افزایش می دهد.

اشتباه ۵: تکرار توضیحات

متای توضیحات تکراری که در چندین صفحه وب سایت ظاهر می شود ، معمولاً نتیجه تنبلی صاحب وب سایت یا عجله در انجام این کار است. همه ما می دانیم که موتورهای جستجو نظر مثبتی به محتوای تکراری ندارند. این موضوع در مورد متا توضیحات نیز صادق است. هر صفحه باید توضیحات منحصر به فرد و جذاب خود را داشته باشد، در غیر این صورت خزنده های موتور جستجو ممکن است از کنار آن و محتوایی که قرار است توصیف کند به راحتی عبور کنند.

بعضی اوقات توضیحات متا توسط یک CMS یا افزونه به صورت خودکار ایجاد می شود و سپس رها شده یا به آن بی اعتنایی می شود. با این حال ، بسیاری از افزونه ها همچنین توصیه هایی را برای رفع آنها ارائه می دهند. اگر با این قضیه برخورد داشته اید پس زمانی را برای بررسی و بهینه سازی آن در نظر بگیرید.

اشتباه ۶: بیش از حد بکار بردن کلمات کلیدی

قرار دادن کلمات کلیدی یکسان یا بسیار مشابه در محتوای صفحه وب یک تاکتیک منقضی شده سئو است که البته با جریمه همراه خواهد بود. در مورد متا توضیحات نیز این مطلب صدق می کند. خوب است که یک کلمه کلیدی یا عبارت اصلی را در توضیحات صفحه خود بگنجانید تا با عنوان صفحه و احتمالاً URL شما مطابقت داشته باشد (که Google اغلب در نتیجه جستجو برجسته می کند). اما توصیه نمی شود که یک کلمه کلیدی را با تغییرات جزیی آن استفاده کنید.

این احتمالاً همان اثر تضعیف رتبه را مانند توصیف‌های غیرهمسو یا تکراری خواهد داشت.

اشتباه ۷: توضیحات متای شما خسته کننده است

همانطور که اشاره شد، توضیحات متا نقش دوگانه ای در توصیف یک صفحه وب و جذب مخاطب مورد نظر شما از طریق نتایج موتور جستجو دارند. به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، سعی کنید متای توضیحات برای کاربران خسته کننده نباشد تا با نگاهی گذرا از آن بگذرند. به آنها ثابت کنید که دلیلی برای توقف، خواندن و شاید حتی کلیک کردن برای مطالعه بیشتر وجود دارد.

اشتباه ۸: استفاده نکردن از CTA یا «اقدام به عمل»

اگر محتوا و منظور از صفحه خود را به طور کامل توصیف کرده‌اید اکنون زمان آن است که چند کلمه‌ای را برای CTA یا «اقدام به عمل» بنویسید و کاربران سایت خود را به انجام عملی که آن را توضیح داده‌اید ترغیب کنید. یک تلنگر به مشتری یا مشتری بالقوه شما کافی است تا او را وادارکند روی لینک سایت شما کلیک کند تا اینکه به سمت رقبای شما متمایل شود.

یک اصل روانشناسی وجود دارد که بر اساس آن استفاده از CTA موجب می شود مصرف کننده بر روی مزایا متمرکز شود، یا به ریسک کمتر بیاندیشد یا حتی احساس فوریت در وی ایجاد شود.

کیست که تمایل نداشته باشد بر روی عبارت مقابل کلیک کند؟ «برای دریافت پیشنهاد رایگان خود هم‌اکنون کلیک کنید!»؟

کلیک کردن جستجوگران بر روی نتیجه شما راهی برای نشان دادن قدرت شما است و می تواند منجر به بهبود موقعیت در نتایج جستجو شود. پس چرا از این وسیله ممکن برای بهبود شانس دریافت کلیک استفاده نکنید؟

اشتباه ۹: «متا توضیحات» را با «اسنیپت‌ها» قاطی نکنید

متا توضیحات (کلماتی که شما می‌نویسید) و اسنیپت ها (کلماتی که موتورهای جستجو در SERP ها نمایش می دهند) یک چیز مشابه و یکسان نیستند. همانطور که در بالا ذکر شد، گوگل ممکن است فقط در ۳۰٪ مواقع از متای توضیحات شما استفاده کند. شما باید مطمئن شوید که هم متا توضیحات و هم بقیه محتوای صفحه شما برای گروه های کلیدی موضوعی و مبتنی بر هدف که امیدوارید پیدا شوند بهینه شده اند.

حتی اگر موتور جستجو از Meta Description شما استفاده نکند، باز هم ممکن است بر اسنیپت نهایی نمایش داده شده تأثیر بگذارد. انواع اسنیپت ها و بهترین روش ها برای ایجاد و بهینه سازی محتوای شما را در پست دیگری توضیح خواهیم داد.

اشتباه ۱۰: اصلاً متا توضیحات خود را نمی نویسید

اگر هیچ چیزی به عنوان متا دیسکریپشن نوشته نشود چه اتفاقی می افتد؟ بررسی سریع بسیاری از وب سایت ها نشان می دهد آن ها اصلا متا دسکریپشن ندارند. شاید شما هم شنیده باشید و یا (قبل از خواندن این مطلب) باور داشته باشید که متا توضیحات اصلا مهم نیستند و نباید اولویت بندی شوند. گاهی اوقات زمانی که هیچ متای توضیحی نوشته نشده باشد، محتوای مناسبی هم وجود ندارد، Google باید تصمیم بگیرد چه چیزی برای قرار دادن در آنجا بگذارد. در برخی مواقع آن ها فقط منوی سایت را به عنوان متا توضیحات می گذراند که به هیچ عنوان ارزشی برای کلیک کردن ندارد.

امیدواریم متقاعد شده باشید که توضیحات متا نقش مهمی در بهبود دید و پتانسیل کلیک محتوای وب سایت شما در موتورهای جستجو دارند.

خلاصه

Meta Description هنوز هم مهم هستند. آنها نقش مهمی در کمک به شما در بهبود دید جستجوی ارگانیک و دریافت ترافیک هدفمند دارند. مانند دیگر روش های سئو، روش های ساده‌ای وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن اثربخشی آنها را به کار ببرید. کمی توجه به جزئیات می تواند رتبه و نرخ کلیک سایت شما را به میزان زیادی افزایش دهد.

برای مطالعه بیشتر در مورد تکنیک‌های سئو، دیگر مقالات آپکدرز را نیز ببینید. یا اگر وب سایت شما نیاز به بررسی سئو و خدمات سئو دارد با ما تماس بگیرید.