در 7 فوریه 2023، لاراول، به عنوان یکی از بهترین چارچوب‌های برنامه نویسی در عرصه وب، جدیدترین نسخه خود، یعنی Laravel 10 را منتشر کرد. این نسخه شامل مجموعه ای از ویژگی ها و ارتقاءهای جدید و البته هیجان انگیز است.

کاربران لاراول خیلی منتظر این نسخه بودند چرا که لاراول دو بار در سال – هر شش ماه یکبار، نسخه جدید ارائه می‌داد اما پس از انتشار لاراول ۹، بنیانگذار آن، تیلور اتول، تصمیم گرفت هر سال یک نسخه از لاراول را با به روز رسانی های جدید منتشر کند. 

اگر توسعه‌دهنده با تجربه لاراول هستید یا تازه شروع به کار با لاراول کرده‌اید، این پست به شما کمک می کند مروری کلی بر ویژگی های جدید لاراول ۱۰ داشته باشید و نشان می دهد چگونه می‌توانید در ایجاد برنامه‌های تحت وب بهتر و کارآمدتر از آن استفاده کنید. خود را برای کشف لاراول ۱۰ و تمامی ویژگی های جدید آن آماده کنید.

قطع پشتیبانی از PHP 8.0

PHP 8.1 حداقل نسخه PHP مورد نیاز در لاراول 10 است. طبق مقایسه GitHub از شاخه لاراول 9 و شاخه اصلی فریمورک، لاراول 10 برخی از ویژگی های PHP 8.1 را معرفی می کند، مانند ویژگی های فقط خواندنی و array_is_list.

سازگاری کامل با PHP 8.2

PHP 8.2 در 8 دسامبر 2022 راه اندازی شد، درست دو ماه قبل از انتشار برنامه ریزی شده لاراول 10. با این حال، این نباید مانع از استفاده شما از ویژگی های PHP 8.2 شود، زیرا لاراول 10 از قبل برای PHP 8.2 آماده شده است و نباید بیشتر از این نیاز داشته باشد.

در واقع، PHP 8.2 توسط کل اکوسیستم لاراول از جمله Forge، Vapor و Envoyer پشتیبانی می شود. PHP 8.2 حتی با لاراول 9 سازگار است.

ارتقا نسخه Predis

Predis یک کلاینت قدرتمند Redis برای PHP است که به شما کمک کند بهترین استفاده را از کش برای ارائه یک تجربه کاربری فوق العاده داشته باشید. لاراول قبلا از نسخه های 1 و 2 پشتیبانی می کرد، اما Predis 1 دیگر از لاراول 10 پشتیبانی نمی شود.

البته به جای Predis، بهتر است از Redis PHP Native Extension استفاده کرد چون در صورت داشتن حجم ترافیک بالا، سریعتر است و به طور بالقوه سرعت وب سایت شما را افزایش می دهد.

دستور Artisan بیشتر تعاملی شده است

در لاراول 10، Artisan تعامل بیشتری با کاربر خواهد داشت. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن خواسته اید یک مدل تولید کند اما نام آن را حذف کرده اید:

php artisan make:model

به جای دادن خطا، فقط از شما نام مدل را می پرسد و اینکه آیا می خواهید migration، factory و یا چیز دیگری بسازید یا خیر. این کار توسعه را بسیار آسان تر می کند!

قوانین اعتبار سنجی Invokable پیش فرض هستند

اگر لاراول ۹ می خواستید یک قانون اعتبار سنجی Invokable ایجاد کنید، باید از فلگ — invokable بعد از دستور artisan استفاده می‌کردید. از آنجایی که تمام این قوانین در لاراول 10 به صورت پیش فرض فراخوانی می‌شود، دیگر نیازی به انجام این کار نیست.

Native Type Declaration در لاراول 10

پیش از این، لاراول از DocBlocks در کد خود استفاده می کرد تا توضیح دهد که یک قطعه کد چه کار می کند و چه نوع پارامترها یا پاسخ هایی را باید پیش بینی کرد. اما در لاراول ۱۰ با معرفی اعلان‌های نوع بومی (Native Type Declaration) دیگر نیازی به این کار نیست.

بهتر است با یک مثال ساده این تغییر را توضیح دهیم. به جای تابعی مانند این:

/**
* Determine whether the user can create models.
*
* @param  \{{ namespacedUserModel }}  $user
* @return \Illuminate\Auth\Access\Response|bool
*/
public function create({{ user }} $user)
}
    //
{

می توان این طور نوشت:

/**
* Determine whether the user can create models.
*/
public function create({{ user }} $user): bool
{
    //
}

این اصلاح صرفاً برای مزیت تجربه توسعه دهنده است، زیرا IDE ها شکل پارامتر و پاسخ مورد نظر را تشخیص می دهند. هنگامی که استفاده از انواع بومی PHP گزینه ای نیست، وضوح نوع بهتری را ارائه می دهد. در نتیجه، به ویرایشگرهای کد کمک می کند تا با عملکردهای تکمیل خودکار بهتر عمل کنند.

آیا باید به لاراول 10 سوییچ کرد؟

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که ما لزوماً مجبور نیستیم نسخه لاراول برنامه خود را به محض در دسترس قرار گرفتن نسخه جدید به جدیدترین نسخه به روز کنیم.

از آنجایی که لاراول یک فریم ورک منبع باز است، هر بار که نمونه جدیدی از لاراول را روی رایانه خود نصب می کنیم، به طور خودکار مالک پایگاه کد فریمورک هستیم. این بدان معناست که برنامه ما حتی اگر نسخه چارچوبی که استفاده می‌کند دیگر حفظ نشود، به کار خود ادامه خواهد داد. ما فقط باید خودمان آن را حفظ کنیم.

بنابراین، اغلب توصیه می شود که ثبات برنامه را نسبت به ارتقاء چارچوب اولویت قرار دهید.

به طور خلاصه، باید در مورد ارتقا به لاراول 10 فکر کنید که:

برنامه در نسخه موجود خود پایدار است و بدون نقص کار می کند.

نسخه به روز شده یا یک ویژگی را اضافه می کند که برنامه شما به آن نیاز دارد یا مشکلی را که داشت برطرف می کند.

قبل از اینکه تغییرات ارتقا به مرحله تولید برسد، برنامه به طور کامل آزمایش خواهد شد.

نتیجه گیری

اینها جدیدترین ویژگی‌های لاراول 10 هستند. همچنین می‌توانید برای جزئیات بیشتر و به‌روزرسانی‌ها از صفحه انتشار رسمی بازدید کنید.

لاراول یک فریمورک منبع باز شناخته شده است که به دلیل سینتکس قدرتمند و زیبایش مدت هاست که بر زمینه فریمورک PHP تسلط داشته است. جدیدترین نسخه، لاراول 10، ایجاد برنامه های آنلاین را ساده می کند.

اگر شرکتی قابل اعتماد برای طراحی پروژه های تحت وب خود می خواهید، می توانید از متخصصان آپ کدرز کمک بگیرید.