به قول «تیلور اوتول، مدیرعامل لاراول»، لاراول قوی‌ترین رقیب در اکوسیستم PHP است، زیرا ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب مدرن را در خود جای داده است.

از آن جا که این فناوری سالانه ۵/۷ میلیون دلار درآمد ایجاد می کند مشخص است که کاربرد چارچوب نرم‌افزاری بسیار بالا است. یکی از مواردی که می‌تواند به برنامه نویس کمک کند تا استفاده بهینه‌ای از این فریم ورک کند، استفاده از میکرو سرویس ها است. استفاده از میکرو سرویس ها مزایای زیادی دارد که در این پست به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از کاربردهای اصلی میکرو سرویس ها ماژولار کردن سامانه نرم‌افزاری است که در حال توسعه آن هستیم.

میکروسرویس های لاراول: اصول اولیه

قبل از یادگیری مفهوم میکروسرویس ها در لاراول، باید از دو اصطلاح مرتبط با هم بیشتر بدانیم:

  • لاراول
  • میکروسرویس ها

هنگامی که جنبه های اساسی این دو موضوع را درک کنیم، استفاده از میکروسرویس های لاراول به کاری ساده تبدیل می شود.

فریم ورک لاراول چیست؟

لاراول یک فریم ورک توسعه بک‌اند برای زبان برنامه‌نویسی PHP است. این چارچوب رایگان، منبع باز و آسان برای استفاده است.

برخی از ویژگی های قابل توجه این فریم ورک عبارتند از:

  • Artisan CLI
  • معماری MVC
  • احراز هویت بومی
  • موتور قالب Blade

توسعه دهندگان اختصاصی لاراول می توانند از میکروسرویس های مختلف در PHP استفاده کنند. با این حال، دروازه API Laravel به این متخصصان امکان می دهد از مزایای ظاهری متعدد سود ببرند.

برخی از مزایای اصلی استفاده از چارچوب لاراول عبارتند از:

  • چارچوب بسیار مقیاس پذیر
  • سرعت توسعه سریع
  • سینتکس آسان برای درک
  • احراز هویت قوی
  • کتابخانه گسترده
  • مستندات قوی

برای اطلاعات بیشتر در مورد لاراول و ویژگی جذاب آن می‌توانید به صفحه اختصاصی لاروال در بلاگ آپکدرز یا صفحه طراحی سایت با لاراول مراجعه کنید.

میکروسرویس چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، میکروسرویس ها رویکردی برای ساختاردهی برنامه های کاربردی وب به واحدهای مستقل کوچک هستند. به طور کلی، میکروسرویس یک سبک معماری است که در آن یک برنامه بر اساس اجزای جداگانه اجرا می شود. تیم ها یا واحدهای مختلف این خدمات را از طریق API ها به هم متصل می کنند. در ادامه برخی از ویژگی های اصلی میکروسرویس ها در PHP آورده شده است:

استقلال و خودمختاری: هر سرویس مستقل از دیگری است و توسعه دهندگان می توانند آنها را بدون تأثیر بر عملکرد کلی تغییر دهند

تخصصی بودن: میکروسرویس ها بر حل مشکلات خاص و موارد استثنایی تمرکز دارند. همچنین، توسعه دهندگان اختصاصی می توانند یک جزء پیچیده را به قطعات کوچک تقسیم کنند

قابلیت استفاده مجدد: تیم ها می توانند از ماژول های فرعی میکروسرویس ها برای اهداف مختلف استفاده کنند. بنابراین، نیازی به نوشتن کد از ابتدا نیست

مقیاس پذیری: برنامه نویسان می توانند میکروسرویس ها را به طور مستقل مقیاس کنند. بنابراین، این اجزای منفرد می توانند از برنامه های وبی که با گذشت زمان تغییر می کنند پشتیبانی کنند.

آشنایی با میکروسرویس های لاراول

می توانید با استفاده از میکروسرویس لاراول یک برنامه، نرم افزار یا برنامه را توسعه دهید. پس از پیاده سازی این رویکرد، می توانید بخش های جداگانه ای را در یک برنامه بسازید.

این سبک از توسعه وب با معماری یکپارچه متفاوت است. این رویکرد به شما امکان می دهد برنامه های ماژولار لاراول را با بلوک های کوچک ایجاد کنید. میکروسرویس ها در لاراول از طریق API هایی مانند REST ارتباط برقرار می کنند.

چرا میکروسرویس لاراول را انتخاب کنیم؟

استفاده از میکروسرویس ها در PHP و Laravel در بسیاری از زمینه ها سودمند است. در اینجا برخی از نکات اصلی را مطرح می‌کنیم:

  • با استفاده از میکروسرویس های لاراول می توانید منابع را بر اساس نیاز تخصیص دهید
  • سرعت چرخه توسعه بهبود می یابد زیرا تیم ها می توانند به طور جداگانه روی اجزای مختلف کار کنند
  • به‌روزرسانی میکروسرویس‌ها در لاراول آسان است زیرا اندازه آنها کوچکتر است
  • احتمال خرابی کل سیستم کم است
  • به دلیل استفاده ساده از میکروسرویس های لاراول، استفاده از فناوری ها و ابزارهای جدید به راحتی امکان پذیر است
  • شما می توانید هزینه های زیرساخت را کاهش دهید زیرا ریزسرویس ها در ظرفیت های متفاوت قابل تغییر هستند

به طور کلی، انتخاب میکروسرویس ها در لاراول می تواند یک تصمیم بسیار سودمند باشد. اگر دانش مناسبی از اجرای آن ندارید، می‌توانید با متخصصان توسعه لاراول در آپکدرز مشورت کنید.

مزایای پیاده سازی میکروسرویس لاراول

آیا انتخاب API لاراول برای پیاده سازی میکروسرویس ها برای چرخه توسعه لاراول مفید است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت: بله. انتخاب میکروسرویس های لاراول نکات مثبت زیادی دارد. در این بخش به طور خلاصه به مزایای آن می پردازیم:

۱. استقرار مستقل

تیم های مختلف می توانند میکروسرویس های لاراول را به طور مستقل مستقر کنند. این امکان سرعت توسعه و کیفیت ارتقا را بهبود می بخشد. اجازه دهید این مزیت میکروسرویس ها در لاراول را از طریق یک مثال فرضی درک کنیم:

شما برنامه ای توسعه می دهید که ده ماژول مختلف دارد. با این حال، به جای اینکه همه ماژول ها را در یک بسته واحد جمع کنید، میکروسرویس های لاراول را پیاده سازی می کنید. اکنون، تیم‌های اختصاصی می‌توانند به هر ماژول بر اساس نیاز دسترسی پیدا کرده و آن را مستقر کنند.

ماژول ۳ را در نظر بگیرید که به درگاه پرداخت برنامه وب شما می پردازد. به جای تغییر کل کد برنامه لاراول، توسعه دهندگان می توانند روی Microservice 3 کار کنند و عملکرد دروازه پرداخت را بهبود بخشند.

استقرار مستقل و کوتاه، روند توسعه را ساده می کند.

۲. سازگاری بالا

یکی از بهترین مزایای میکروسرویس ها در لاراول، سازگاری این رویکرد با زبان های برنامه نویسی مختلف است. بنابراین، حتی اگر توسعه دهندگانی را با دانش محدود زبان برنامه نویسی استخدام کنید، اشکالی ندارد. برنامه نویسان می توانند میکروسرویس های لاراول را با استفاده از هر زبانی بسازند.

تنها انتخاب حیاتی در چنین سناریویی، استفاده از پروتکل های REST یا RPC است. اجرای یکنواخت API برای سایر خدمات برای حفظ ثبات لازم است.

۳. بهبود بهره وری

از خود یک سوال ساده بپرسید - آیا مدیریت یک برنامه با بخش های کوچک که عملکردهای خاص را مدیریت می کند آسان تر است؟ بدیهی است که پاسخ شما مثبت خواهد بود. میکروسرویس های لاراول چنین افزایش بهره وری را ممکن می سازند. به جای مدیریت کل یک برنامه، توسعه دهندگان می توانند فعالیت های مختلف را تقسیم کرده و کارایی را بهبود بخشند.

۴. بهبود عملیات تجاری

زمانی که وظایف به خوبی تفکیک شده باشند، می توان عملیات تجاری خود را اصلاح کرد. میکروسرویس ها در PHP همین مزیت را دارند. تیم شما می تواند تغییرات را در خدمات فردی به سرعت انجام دهد. در نتیجه، تمرکز توجه بر فعالیت های دیگر آسان تر است. علاوه بر این، توانایی تغییر سرویس‌های موجود بدون مختل کردن کد اصلی، بهبود عملیات تجاری را ممکن می‌سازد.

چه زمانی باید میکروسرویس لاراول را انتخاب کنید؟

این سوال برای توسعه دهندگان نوپا و همچنین برنامه نویسان باتجربه لاراول حیاتی است. پیاده سازی میکروسرویس ها در لاراول برای هر پروژه عاقلانه نیست. چرا؟

در اینجا چند نکته کاربردی وجود دارد:

  • هر جزء نیاز به به روز رسانی و انتشار مجزا دارد
  • دانش فنی مناسب میکروسرویس ها ضروری است
  • قطع درختان سنتی ناکارآمد می شود
  • برخی از پروژه ها می توانند پیچیده شوند

بنابراین، انتخاب میکروسرویس ها در لاراول به یک تصمیم بسیار مهم تبدیل می شود.

در اینجا برخی از سناریوهایی وجود دارد که می تواند به اجرای این رویکرد معماری نیاز داشته باشد:

  • شما می خواهید برنامه های معماری یکپارچه را تکه تکه کنید
  • برنامه باید خود را با تغییرات سریع وفق دهد
  • یک برنامه وب ترافیک بالایی دریافت می کند و در نتیجه بارگذاری را افزایش می دهد
  • شما می خواهید خدمات شخص ثالث یا خارجی را ادغام کنید

به طور کلی، اتخاذ رویکرد میکروسرویس نیازمند اجرا و پیاده سازی مناسب است. بنابراین، انتخاب توسعه دهندگان ماهر لاراول برای پیش بردن کارها بسیار مهم است.

توجه: انتخاب یک فریم ورک باطن اثبات شده برای دستیابی به موفقیت در اجرای میکروسرویس ها بسیار مهم است. لاراول ۱۰ آخرین نسخه این فریمورک PHP است. شما می توانید تمام جزئیات این نسخه را در این پست از وبلاگ آپکدرز بررسی کنید.

به طور خلاصه

لاراول به دلایل مختلفی یک فریمورک محبوب است. این سریع، آسان برای استفاده، مناسب برای مدیریت ترافیک وب بالا، و انعطاف پذیر است. بنابراین، توسعه دهندگان ماهر جنبه های مختلف این چارچوب را برای ارتقای پروژه های توسعه خود بررسی می کنند.

میکروسرویس های لاراول یکی از این روش هاست. این سبک معماری منحصر به فرد به معنای تقسیم یک برنامه بزرگ به بخش ها یا اجزای کوچک است. پیاده‌سازی میکروسرویس‌ها در لاراول به مزایایی مانند سازگاری بالا، بهبود بهره‌وری، اصلاح عملیات تجاری و استقرار ساده منجر می‌شود.

با این حال، انتخاب صحیح میکروسرویس ها در PHP یا Laravel برای موفقیت چرخه توسعه شما بسیار مهم است. بنابراین، می توانید با مراجعه به منابع مختلف، دانش فنی میکروسرویس ها و اپلیکیشن های ماژولار لاراول را جمع آوری کنید.

در مقابل، تماس با توسعه دهندگان لاراول اختصاصی آپکدرز نیز می تواند مفید باشد. آپکدرز خدمات مربوط به توسعه لاراول و مشاوره در مورد موضوعات مرتبط با آن را ارائه می دهد.

سوالات متداول

تفاوت میکروسرویس های لاراول و رویکرد یکپارچه چیست؟

در میکروسرویس ها، توسعه دهندگان یک برنامه وب با استفاده از اجزای کوچک جداگانه می سازند. از سوی دیگر، رویکرد یکپارچه شامل توسعه یک برنامه لاراول به عنوان یک واحد است.

آیا می توانم از لاراول برای ساخت API استفاده کنم؟

در یک کلام بله. لاراول به دلایل مختلفی توانایی ایجاد API های RESTful را دارد. یادگیری آن آسان است، دارای ORM Eloquent و جامعه ای فعال از توسعه دهندگان ماهر است. همچنین می توانید در صورت شک در مورد دروازه API لاراول به مستندات جامع لاراول مراجعه کنید.

چند پیشنهاد سرور برای توسعه میکروسرویس ها چیست؟

شما می توانید از سرورهایی مانند Spring Boot، Micronaut، Molecular، GoMicro و غیره به عنوان فریمورک برای ساخت میکروسرویس های Laravel استفاده کنید. بنابراین، برنامه های ماژولار لاراول را با استفاده از این رویکرد بسازید و تمایزات آن‌ها را متوجه شوید.